لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

شماری زنان در لویه جرگه: اگر نظریات ما شنیده نشود جرگه را تحریم می‌کنیم


برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در کابل
برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در کابل

برخی از شرکت کنندگان زن درلویه جرگه مشورتی صلح تاکید می‌کنند، که نظریات شان را در مورد تعیین سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالب مطرح می‌کنند، اما خواست شان این است که صدای شان شنیده شود.

صبرینا حمیدی یکی از این شرکت کنندگان به رادیوآزادی گفت: "هرگاه نظرما شنیده نشود، ما زن ها تعهد کردیم که اکثریت ما جرگه را تحریم می‌کنیم و از جرگه خارج می‌شویم، بحث ما همین است که هرگاه حضور ما از لحاظ کمیت اندک است، اما باید نظریاتی را بدهیم که مسئولیت خود را در برابر مردم و تاریخ ادا کنیم."

هدا مبارز که از ولایت ننگرهار به این جرگه آمده است، می‌گوید سهم زنان در روند صلح مهم است؛ زیرا به گفتۀ وی بیشترین قربانی را در جنگ زنان می‌دهند: "شرکت زنان در هر بخش مهم است به خصوص در پروسه صلح بیشتر، بخاطری که اولین قربانی در جنگ زنان استند، زیرا پسر، شوهر، پدر و برادر زن کشته می‌شود، پس به همین خاطر بیشتر متضرر است، پس شرکت زنان بسیار مهم است."

عناد بی بی که از ولایت خوست به این جرگه دعوت شده است، می‌گوید زنان افغان از جنگ خسته شده اند، اما در این جرگه در مورد دو طرف جنگ حرف حق را بیان می‌کنند: "ما زنان افغان بسیار متضرر استیم، درد و رنج‌های زیاد را تحمل کرده‌ایم. می‌خواهیم در مورد طالبان و حکومت حرفی را بیان کنیم که حق باشد."

این زنان در حالی بر شنیده شدن و عملی شدن نظریات شان تاکید دارند که برگزار کنندگان لویه جرگه مشورتی صلح امروز بلقیس روشن عضو ولسی جرگه و جرگه مشورتی صلح را با زور از تالار بیرون کردند.

خانم روشن در زمان سخنرانی رئیس جمهورغنی از جایش بلند شده و گفت که نباید به طالبان باج داده شود.

بلقیس روشن رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را خیانت ملی خواند.

محمد اشرف غنی به خانم روشن گفت، به هیچ کس باج نمی‌دهد و تصمیم در این مورد به جرگه ارتباط دارد.

پس از گفت‌وگوی کوتاه رئیس جمهور و بلقیس روشن، تصاویر پخش شده در رسانه های اجتماعی نشان می‌دهد که بلقیس روشن از سوی یک خانم دیگر با جبر به پیش کشانده شده به زمین زده می‌شود. تاکنون معلوم نیست که این خانم از محافظین امنیتی بوده است یا خیر.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG