لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

واشنگتن ایگزامینر

روزنامه واشنگتن ایگزامینر در شماره اخیر خود به این پرداخته که شاید موضوع کاهش قوای امریکا در افغانستان بر لویه جرگه مشورتی سایه انداخته باشد.

این جرگه دیروز جمعه ۱۷ اسد افتتاح شد و سه روز دوام می‌کند در حدود ۳۲۰۰ نفر در آن اشتراک دارند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته در یک مصاحبه گفت احتمالاً تا ماه نوامبر که قرار است انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شود تعداد سربازان امریکایی در افغانستان از ۸۴۰۰ نفر به ۴ تا پنج هزار کاهش یابد.

به نوشته روزنامه در مراسم آغاز لویه جرگه رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس شورای عالی مصالحه ملی عبدالله عبدالله هم اشتراک داشتند. در این جرگه همچنان مقامات دیگر حکومت، بزرگان قومی و جنگسالاران اشتراک دارند. در روز اول اکثریت اشتراک کنندگان ماسک پوشیده بودند و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند، زیرا به باور روزنامه طبق یک تخمین نصف باشندگان کابل به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

در لویه جرگه مشورتی علاوه بر موضوع رهایی ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان، در مورد موانع دیگر در راه صلح افغانستان نیز بحث می‌شود.

اگر در جرگه در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان موافقه شود تعداد زندانیان رها شده طالبان به ۵ هزار نفر خواهد رسید و طوری که طالبان تعهد کرده اند آنها با هیئت حکومت مستقیماً در میز مذاکره می‌نشینند.

نویسنده مطلب در یک بخش از نوشته خود در واشنگتن اگزامینر سوال می‌کندطالبان که این لویه جرگه را رد کرده اند، نتایج آن را پذیرفته و به مذاکرات مستقیم صلح حاضر خواهند شد؟

به نوشته روزنامه به اساس سخنان رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم افتتاح لویه جرگه اگر ۴۰۰ زندانی طالبان آزاد شوند طالبان گفته اند که در ظرف سه روز برای مذاکراه با هیئت حکومت حاضر می‌شوند.

روزنامه می‌افزاید طالبان طبق موافقت ماه فبروری با امریکا حملات بر قوای امریکایی را متوقف کرده، اما حملات بر قوای افغان را بیشتر ساخته اند.

دیجیتل ژورنال

نشریه آنلاین کانادایی دیجیتل ژورنال در مورد لویه جرگه مشورتی و ترکیب زندانیان طالبان مطلبی را به نشر رسانده است که در این جرگه روی آزادی آنها بحث می‌شود.

به نوشته نشریه ۴۰۰ زندانی طالبان که بحث روی آزادی آنها دوام دارد، به گفته مقام‌های افغان مرتکب جرایم سنگین جنایی شده اند و ۱۵۰ نفر آنها به اعدام محکوم هستند.

در بین این زندانیان ۴۴ نفر کسانی هستند که بخاطر نقش شان در حملات بسیار مهم، ایالات متحده و کشورهای دیگر هم در مورد رهایی آنها نگرانی دارند.

به نوشته نشریه در این گروه ۵ جنگجوی افراطی هم شامل اند که در حمله سال ۲۰۱۸ میلادی بر هوتل انترکانتیننتال دخیل شمرده می‌شوند. در این حمله ۴۰ نفر به شمول ۱۴ خارجی کشته شدند.

به نوشته دیجیتل ژورنال در این لیست آن طالبان هم شامل می‌باشند که در انفجار بزرگ لاری در پیشروی سفارت آلمان در کابل دست داشتند. یکی از آنها افسر سابق اردوی ملی می‌باشد که در سال ۲۰۱۲ در یک حمله ۵ سرباز فرانسوی را کشته و ۱۳ نفر دیگر را زخمی کرده بود.

XS
SM
MD
LG