لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

مسئولان: معادن بزرگ افغانستان به دلیل ناامنی دست‌نخورده مانده اند


آرشیف، معادن طبیعی هلمند
آرشیف، معادن طبیعی هلمند

در افغانستان معادن زیادی وجود دارد که بیشتر دست نخورده باقی مانده اند. مسئولان می‌گویند که به دلیل ناامنی نمی‌توانند که برای استخراج معادن بزرگ دست به‌کار شوند.

افغانستان معادنی زیادی دارد که تا اکنون از آن کمتر استفاده شده است.

براساس یافته‌های متخصصان در ولایت غور در مرکز افغانستان، معادنی چون، طلا، نقره، زغال سنگ، گچ، لاجورد و سنگ رخام وجود دارد، اما تا اکنون برای استخراج آن‌ها حکومت کاری نکرده است.

معدن مس عینک لوگر
معدن مس عینک لوگر

مسئولان محلی می‌گویند گروه طالبان و زورمندان محلی زغال سنگ و گچ این ولایت را به صورت غیرقانونی استخراج می‌کنند و به ولایت دیگر به فروش می‌رسانند.

قیس رنجبر، آمر معدن ولایت غور به رادیو آزادی می‌گوید: "در ولسوالی تولک و دو نقطه دیگر معدن زغال سنگ هست که طالبان دستگاه هم دارند و آن را استحراج می‌کنند. ما بارها مقام ولایت را هم به جریان قرار داده‌ایم که خودسرانه استخراج می‌کنند به نام کلور دای تولک است. معدن آن نتیجه خوب هم داده است. همچنین معدن گچ در ولسوالی دولینه است که خودسر استخراج می‌شود."

آرشیف
آرشیف

به گفته آمر معدن ولایت غور، در صورت مدیریت درست، معدن زغال سنگ در سه نقطه ولایت غور (ولسوالی تولک، مرغاب و فیروزکوه) می‌تواند تمام نیازمندی‌های باشندگان این ولایت به مواد سوخت را رفع کند.

او افزود: "اگر گچ ولسوالی دولینه تحت تصرف حکومت باشد، از گچ وارداتی در غور جلوگیری می‌شود. همچنین معدن زغال سنگ اگر به طور کامل استخراج شود و به طرف شهر بیاید، فیصدی زیاد مردم غور می‌توانند از آن استفاده کنند."

عبدالقدیر مطفی، سخنگو وزارت معادن و پطرولیم با آنکه تأیید می‌کند که معادن به صورت غیرقانونی استخراج می‌شود، می‌گوید که وزارت معادن از طریق برنامه راه می‌خواهد که استخراج قانونی معادن را از طریق امضای قرارداد به بخش خصوصی واگذار کند.

آرشیف
آرشیف

به گفته آقای مطفی، تا اکنون ۱۶۱ معدن زغال سنگ در کشور ثبت شده است که شرکت توسعه ملی تنها در ۱۰ معدن کار می‌کند.

او می‌گوید: "ما در این اواخر بخاطر بخش خصوصی یک نقشه راه داریم که از طریق آن عمدتاً ساحاتی که ظرفیت معدنکاری در آن خوب است، آن ساحات را مشخص می‌کنیم تا قراردادهای قانونی و استفاده موثر از آن به وجود بیآید. در تحلیلی که از سوی وزارت معدن و پترولیم صورت گرفته بود، در ۱۶۱ محل در ۱۶ ولایت تثبیت شده است."

اما گروه طالبان ادعای دست داشتن این گروه در استخراج غیرقانونی را رد کرده ‌است.

از سوی دیگر، اعضای شورای ولایتی و شماری از مردم ولایت غور استخراج غیرقانانونی معادن را در این ولایت از سوی گروه طالبان نگران‌کننده می‌دانند و می‌گویند طالبان برخی از معادن را با شماری از شرکت‌‌ها و قاچاقبران قرارداد کرده و به صورت بی‌رویه استخراج می‌کنند.

XS
SM
MD
LG