لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

امیدواری‌ها و نگرانی‌ها در پیوند به آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان


لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

انتظار می‌رود امروز یک‌شنبه (۱۹ اسد) لویه جرگۀ مشورتی صلح در سومین و آخرین روز این جرگه از آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، بطور رسمی خبر دهد.

با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، آخرین مانع در برابر آغاز مذاکرات بین افغانان برداشته خواهد شد، اما آزادی این زندانیان با امیدواری‌ها و نگرانی‌هایی آمیخته است.

شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی صلح در کابل گفته اند که ۴۰۰ زندانی طالبان که حکومت آن‌ها را مجرمان خطرناک نامیده، باید در بدل ضمانت‌های ملی و بین‌المللی آزاد شوند.

امیدواری بر آن است که با آزادی این زندانیان، مذاکرات بین افغانان در طی سه روز در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شده، روی آتش‌بس توافق شود.

طالبان در اعلامیه‌ای در آستانۀ عید قربان گفته بودند که آن‌ها بیش از ۱۰۰۰ زندانی حکومت را آزاد کرده‌اند و اگر ۴۰۰ زندانی باقی‌ماندۀ این گروه آزاد شوند، آن‌ها آماده آغاز گفتگوها هستند.

لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

اما برخی خانواده‌های قربانیان جنگ و فعالان حقوق بشر با این تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح مخالف اند و در مورد آزادی زندانیان طالبان نگرانی‌هایی دارند.

خبرگزاری فرانس‌پرس به نقل از خانواده بتینا گیسلارد، یک فرانسوی که در غزنی کشته شده می‌گوید، آن‌ها نمی‌خواهند که قاتلان گیسلارد آزاد شوند.

بتینا گیسلارد کارمند ادارۀ امور پناهجویان سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دو فرد مسلح در غزنی کشته شد.

مادر، پدر ، برادر و خواهر این خانم، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته اند که آن‌ها آزاد کردن قاتلان گیسلارد را حتی تصور هم نمی‌توانند.

به گفتۀ آن‌ها، آزادی قاتلان خلاف روند قضایی است، زیرا محاکم افغانستان آن‌ها را مقصر دانسته اند.

به نوشتۀ خبرگزاری فرانس‌پرس، قاتلان بتینا گیسلارد در بین ۴۰۰ زندانی اند که باید آزاد شوند.

زندانیان رها شده‌ای طالبان توسط حکومت افغانستان
زندانیان رها شده‌ای طالبان توسط حکومت افغانستان

نشریه کانادایی دیجیتال ژورنال نیز این ۴۰۰ زندانی طالبان را خطرناک خوانده، گفته است، در بین آن‌ها ۱۵۰ تن به اعدام محکوم شده‌اند.

براساس این گزارش، این لیست شامل ۴۴ تنی نیز است که در مورد نقش آ‌ن‌ها در حمله‌های کلیدی، ایالات متحدۀ امریکا و سایر کشورهای جهان نگرانی دارند.

به گفتۀ نشریۀ کانادایی دیجیتال ژورنال، این گروه همچنان شامل تندروانی است که در حملۀ سال ۲۰۱۸ میلادی بر هوتل انترکانتینینتال در کابل دخیل دانسته شده‌اند.

در این حمله ۴۰ تن به شمول ۱۴ خارجی کشته شدند.

به باور نشریه، در لیست این ۴۰۰ زندانی، یک افسر سابق اردوی ملی نیز شامل است که در یک حمله در سال ۲۰۰۶ میلادی ۵ عسکر فرانسوی را کشته و ۱۳ تن دیگر را زخمی کرده است.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفته، جامعۀ جهانی و حکومت افغانستان نباید در آزادی زندانیان طالبان به جوانب حقوق بشری بی اعتنایی کنند.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

به گفتۀ شهرزاد اکبر، آزادی بی قید و شرط زندانیان، سنت مصونیت از مجازات را تقویت کرده و عدالت را تضعیف می‌کند.

بلقیس روشن نمایندۀ فراه در ولسی جرگه افغانستان که در مخالفت با آزادی زندانیان طالبان صدا بلند کرده شعار داده بود، توسط یک زن از مجلس اخراج شد، اما اندکی بعد از آن ده‌ها هوادار وی به سرک‌ها برآمده، خواستار عدم آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان شدند.

XS
SM
MD
LG