لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

پناهجویان برگشته به بدخشان در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند


آرشیف
آرشیف

فقرو تنگدستی، بیکاری و ناامنی در افغانستان پای حبیب‌الله ۲۶ ساله از ولسوالی ارگوی بدخشان به ترکیه کشاند. او می‌گوید که در ظرف یک ماه به سختی به ترکیه رسید، اما بیکاری و بی‌پولی مجبورش کرد که به بدخشان باز گردد.

حبیب الله می‌گوید که اکنون در کشور خود هم با سردرگمی مواجه است: "سه سال پیش ترکیه رفتم. در مدت یک ماه به بسیار مشکل رسیدم. در اول به ما یک برگه دادند و به اساس او کار کردم. در آخر صاحب کار پول‌مان را نداد. دوباره برگشتم. حالی در این جا هم کار نیست و به مشکل زیاد روبه‌رو هستیم."

عزیزالله مهاجر بازگشته دیگر بدخشانی است. او می‌گوید که سال گذشته همراه با خانواده‌اش برای رسیدن به زندگی بهتر راهی ایران شد، اما از سوی پولیس ایران رد مرز شدند.

او گفت: "با مشکل زیادی ما به کشور ایران رفتیم. با خانواده از سوی پولیس رد مرز شدیم. با تحمل بسیار مشکلات و عذاب به بدخشان رسیدیم. در اینجا هم کار نیست. کسی کمکی هم به ما نکرده است. حیران هستیم که چه کنیم."

عبدالواحد طیبی، آمر امور مهاجرین ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که در جریان یک سال بیشتر از سه هزار مهاجر به بدخشان بازگشته‌اند: "در یک سال ما بالاتر از سه هزار نفری که شامل فامیلی و انفرادی هستند، ثبت اداره خود داریم. یک نهاد خارجی در اواخر سال ۲۰۱۹ برای هر فرد مبلغ ۱۸۰۰۰ هزار افغانی کمک کرد. به شمول عودت‌کنندگان و مهاجرین در چند سال بالاتر از هشت هزار نفر ثبت شده‌اند، اما آمار نشان می‌دهد کسانی که خود را در اداره ما ثبت نکرده‌اند، ممکن است به ۱۷۰۰۰ هزار نفر برسند."

محمد ذکریای سودا، والی بدخشان اما می‌گوید که تلاش‌های روی دست است تا در آینده نزدیک حکومت محلی بدخشان به کمک حکومت مرکزی به مهاجران بازگشته کمک کند.

او گفت: "عودت‌کنندگانی که از کشورهای بیرونی به بدخشان آمده‌اند، ما مطابق به طرزالعملی که در اداره امور مهاجرین داریم، تصامیم گرفته شده انشاالله بزودی شامل پاسخ‌دهی خواهند شد."

مسئولان اداره امور مهاجرین بدخشان می‌گویند شمار زیادی از مهاجران بدخشانی بازگشته‌اند.

انتشار ویروس کرونا و بیکاری در کشورهای همسایه باعث شد که بازگشت مهاجران بدخشانی سرعت یابد.

XS
SM
MD
LG