لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

اشرف غنی برخورد فیزیکی با بلقیس روشن را تقبیح کرد


اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در لویه جرگه مشورتی صلح
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در لویه جرگه مشورتی صلح

پس از اعتراض بلقیس روشن عضو مجلس نمایندگان و برخورد فیزیکی با او در مراسم افتتاحیه لویه جرگه، محمداشرف غنی، رئیس جمهور گفته که ضارب خانم روشن باید تحت پیگرد قضایی قرار گیرد.

آقای غنی روز یکشنبه در مراسم اختتامیه لویه جرگه مشورتی صلح حمله فیزیکی به خانم روشن را تقبیح کرد.

او گفت: "در داخل جرگه ما آدابی داریم. عالی‌ترین آداب اسلامی است. متاسفانه یک دختر جوان این ارزش‌ها را زیر پا گذاشت و به خواهر گرامی ما بلقیس روشن حمله کرد. به شدیدترین الفاظ این عمل را تقبیح می‌کنم. این بزرگی خواهر بزرگ ما را تقدیر می‌کنم، اما این کافی نیست. تعقیب عدلی و قضایی کسی که احترام لویه جرگه افغانستان را نمی‌کند حتمی است."

در جلسه افتتاحیه لویه جرگه مشورتی صلح در زمان سخنرانی آقای غنی خانم روشن از جایش بلند شد و گفت که به گروه طالبان نباید باج داد و شعاری را هم در این مورد بلند کرد.

پس از گفت‌وگوی کوتاه رئیس جمهور و خانم روشن، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی پخش شد نشان می‌داد که زنی بلقیس روشن را کشاند و به زمین زد.

پس از آن عبدالله عبدالله رئیس لویه جرگه معذرت خواست و خواستار بررسی برخورد با بلقیس روشن شد.

از سوی دیگر، هیئت اداری مجلس نمایندگان گفته که ضارب خانم روشن "شکیبا صافی" نام دارد و در گفتگوی بین این هیئت و مقام‌های حکومتی تصمیم گرفته شده که او به لوی سارنوالی معرفی شود.

اسدلله شهباز منشی ولسی جرگه گفت: "روز گذشته این خانم که کارمند موقت پارلمان است، به ولسی جرگه آمده بود. تاکنون این مسئله از سوی ولسی جرگه رسماً به سارنوالی راجع نشده است. این جرگه منتظر پاسخ خانم روشن در زمینه است."

با این‌همه، بلقیس روشن می‌گوید این موضوع باید بررسی شود تا روشن شود: "خوب است در تحقیقاتی که صورت می‌گیرد، روشن شود؛ در غیر آن من فکر می‌کنم که یک نمایش است. این حاتم‌بخشی را اگر شورا کرده، من خبر ندارم و ملاقاتی هم در کار نبوده. من هنوز آن دختر را ندیده‌ام."

خانم روشن می‌گوید که هیئت اداری مجلس در جلسه دیروز شنبه خود فیصله کرد که باقر کاظمی، مسئول تالار و شکیبا صافی به لوی سارنوالی معرفی شوند.

در همین حال منابع دولتی تایید کرده‌اند که شکیبا صافی کارشناس ریاست تشکیلات سیاسی و نهادهای مدنی وزارت دولت در امور صلح است.

XS
SM
MD
LG