لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

لویه جرگه مشورتی صلح با صدور یک قطع‌نامه‌ پایان یافت


لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

اعضای لویه جرگه مشورتی صلح امروز (یک‌شنبه، ۱۹ اسد) با صدور قطع‌نامه‌ای درکنار رهایی ۴۰۰ زندانی طالب، خواهان آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح، کاهش خشونت‌ها، آزادی زندانیان حکومت از سوی طالبان و سهم زنان در گفت‌وگوهای صلح شدند.

بیش از سه هزار شرکت‌کننده لویه جرگه مشورتی فیصله کردند که حکومت باید ۴۰۰ زندانی طالب را که آنها مجرمین خطرناک می‌خواند رها کند.

رفیع‌الله حیدری منشی جرگه قطع‌نامه را به خوانش گرفته و تاکید کرد، که هرگاه در بین این زندانیان اتباع خارجی موجود باشد، باید در صورت گرفتن تضمین از کشور مربوطه به آن کشور تسلیم داده شود.

در قطع‌نامه همچنان آمده است که ازاین زندانیان باید تضمین گرفته شود تا دوباره به میدان‌های جنگ نروند.

آرشف، زندانیان طالب
آرشف، زندانیان طالب

جرگه برطرف شدن موانع فراراه گفت‌وگوهای صلح و بخاطر جلوگیری از خونریزی نظر طالبان را درقسمت رهایی ۴۰۰ زندانی تایید می‌کند، باید اطمینان حاصل شود که همزمان با رهایی این زندانیان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هرچه زودترآغاز می‌شود.

همچنان پس از رهایی ۴۰۰ زندانی، آتش‌بس، متوقف شدن خشونت‌ها از سوی طرف‌های درگیر جنگ، احترام گذاشتن به ارزش‌های اسلامی درگفت‌وگوهای صلح، نقش علما و حفظ دست آوردهای دو دهه گذشته از سفارشات دیگراعضای لویه جرگه مشورتی صلح بود.

درکنار این‌ها اعضای جرگه در باره موضوع مصونیت حق‌العبد نیز در قطع‌نامه تاکید کرده و خواسته اند تا آن‌عده از نیروهای امنیتی که به خیانت ملی متهم نیستند و به اتهام همکاری با طالبان زندانی شده اند، از زندان‌های افغانستان آزاد شوند.

لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

جرگه از طالبان می‌خواهد که مکلفیت خود را در برابر تمام زندانیان ملکی و نظامی دولت ادا کرده و آنان را هرچه زودتر رها سازد، جرگه تاکید می‌کند که زنان افغان باید از موقف سیاسی و حقوقی شان مستفید باشند و در تمام روند صلح نقش و مشارکت داشته باشند.

اعضای جرگه خواهان آغاز مذاکرات در یک کشور سوم اسلامی و بی‌طرف نیز شدند.

آنان همچنان ابراز امید واری کردند که کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای همسایه نیز در بخش تامین صلح با افغان‌ها کمک کنند.

در قطع‌نامه همچنان موارد چون ایجاد شفافیت و بخش ولایتی به اساس مشارکت ملی در شورای عالی مصالحه ملی، در جریان گذاشتن مردم از پروسه صلح در زمان معین، تقاضا از جامعه جهانی بخاطر جلوگیری از دست درازی خارجی‌ها در افغانستان، حفظ جمهوریت در گفت‌وگوهای صلح، دفاع از حقوق اقلیت‌ها در افغانستان، توجه طالبان به زیربنا و نظم اجتماعی نیز جا داده شده است.

هرچند طالبان ازقبل با این جرگه ابراز مخالفت کرده اند، اما تازه دراین مورد چیزی نگفته اند.

لویه جرگه مشورتی به روز جمعه آغاز بکارکرد.

در این لویه جرگه ۳۲۰۰ شرکت کرده بودند که از جمله ۷۲۰ تن زنان بودند.

XS
SM
MD
LG