لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

امریکا: تا پایان نومبر ۵ هزار سرباز در افغانستان باقی خواهند ماند


شماری از عساکر امریکایی در افغانستان
شماری از عساکر امریکایی در افغانستان

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا می‌گوید، تا پایان ماه نومبر امسال ۵۰۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.

او که دیروز شنبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز صحبت می‌کرد گفت که اگر در افغانستان پروسه صلح پیشرفت کند و از این کشور کدام تهدید متوجه امریکا و متحدانش نباشد، آنها شماری سربازان را کاهش می‌دهند: "ما تا ماه نومبر شماری نیروهای خود را تا سطح ۵ هزار کاهش می‌دهیم. ما نیاز داریم تا در این مورد به کانگرس هم معلومات ارایه کنیم و نظر آنها را بپرسیم. همانگونه که به مایک پومپئو وزیر خارجه و دیگران گفتیم که خروج ما از افغانستان مشروط است، بازهم روی آن تاکید می‌کنیم و می‌گویم اگر امریکا اطمینان بدست آورد که از افغانستان دیگر تهدیدی متوجه نیست، ما شماری نیروها را کاهش می‌دهیم. همزمان با این، روند صلح در افغانستان را می‌بینم که کامل نیست، اما آهسته آهسته به پیش می‌رود. راه صلح در افغانستان فراز و نشیب زیاد دارد. اما هر هفته روبه پیشرفت است."

مین الله حبیبی کارشناس امور سیاسی و نظامی افغان و مشاور پیشین نیروهای ناتو در افغانستان است.

او می‌گوید، در شرایط کنونی نسبت به حضور شمار سربازان امریکایی در افغانستان تعهدات امریکا خیلی مهمتر است. به گفته او هر چند در حال حاضر تصمیم بر این است که پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا شماری سربازان در افغانستان کاهش یابد، اما پس از انتخابات سیاست آینده امریکا مشخص نیست."

او افزود: " کم کردن ۵ هزاز سرباز کمتر و یا بیشتر از آن به نظر من، تأثیر بالای تحولات افغانستان نخواهد داشت. مسئله اساسی تعهد ایالات متحدهٔ امریکاست، با توجه به تحولات پیشرو، انتخابات ایالات متحده که آیا ترمپ برنده است یا بایدن؟ احتمالاً تحولی در سیاست امریکا به وجود آید. اما حداقل تا آن زمان هم اگر کم کردن نیروها مدنظر باشد، به معنی پایان تعهد ایالات متحده نسبت به افغانستان نخواهد بود."

پیش از این سخنان مارک اسپر وزیر دفاع امریکا، رئیس جمهور دونالد ترمپ دوشنبه گذشته (سوم اگست) در یک مصاحبه گفته بود که هزاران سرباز کشورش را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر، از افغانستان بیرون می‌کند.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا

اما ترمپ در مورد شمار دقیق نظامیان امریکایی که افغانستان را ترک می‌کنند، جزئیات نداده بود.

در ماه می بعد از این که رئیس جمهور ترمپ یکبار دیگر از وزارت دفاع خواست که سربازان امریکایی در افغانستان را به کشور برگرداند، خبرگزاری فرانس پرس خبر داد که نیروهای امریکایی پیش از زمانی برنامه ریزی شده افغانستان را ترک خواهند کرد.

شماری عساکر امریکایی در افغانستان
شماری عساکر امریکایی در افغانستان

بر اساس توافق ۲۹ فبروری میان ایالات متحده و طالبان، تمامی نیروهای امریکایی تا ماه می سال ۲۰۲۱ در بدل ضمانت‌های امنیتی افغانستان را ترک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG