لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۳

حمایت ترمپ از راهپیمایی‌ها و تحقیقات در مورد انفجار در بیروت


دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از حکومت لبنان خواسته است، تحقیقات مکمل و شفاف را در مورد انفجار بزرگ اخیر در بیروت به راه اندازد.

ترمپ همچنان حمایت‌اش را از تظاهرات جاری در لبنان برای ورود اصلاحات در این کشور ابراز داشت.

بعد از آن‌که آقای ترمپ در یک کنفرانس ویدیویی در مورد پاسخ بین‌المللی به بحران لبنان شرکت کرد، قصر سفید گفت "ترمپ از حکومت لبنان خواست تحقیقات شفاف و همه‌جانبۀ را در مورد انفجار بیروت انجام دهد که در آن امریکا آماده‌ی همکاری است."

به‌گفته قصر سفید، ترمپ همچنان خواهان آرامش در لبنان شده گفت، از تقاضاهای قانونی تظاهرات مسالمت‌آمیز جهت شفافیت، اصلاحات و حساب‌دهی در لبنان حمایت می‌کند.

انفجار مرگ‌بار در لبنان
انفجار مرگ‌بار در لبنان

اکثر مقام‌های لبنان می‌گویند، این انفجار از اثر آتش‌سوزی در یک ذخیره‌گاه بندر بیروت رخ داد، جایی‌که از چند سال به این‌طرف یک محموله بزرگ از امونیم نایتریت ذخیره بوده‌است. این ماده به‌حیث کود کمیاوی یا مواد منفجره استفاده می‌شود.

رهبران جهان، سازمان‌های بین‌المللی و مردم عام در لبنان خواهان تحقیقات در مورد این حادثه شده‌اند، ولی میشل عون رئیس جمهور لبنان چنین تحقیقات را ضیاع وقت می‌داند.

کشورهای دیگر شرکت کننده در کنفرانس ویدیویی دیروز در مورد پاسخ به بحران لبنان، وعده‌ی کمک‌های مالی به لبنان و همچنان همکاری در تحقیقات را دادند.

در این جلسه آنلاین که به میزبانی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و امینه محمد معاون سازمان ملل‌متحد دایر شده بود، نمایندگان ۳۶ کشور و نهادهای بین‌المللی شرکت داشتند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در محل انفجار در شهر بیروت پایتخت لبنان
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در محل انفجار در شهر بیروت پایتخت لبنان

رئیس جمهور مکرون گفت: "هدف امروز اقدام سریع و مؤثر جهت هم‌آهنگی کمک‌های ما در محل است تا به حد ممکن و مثمر به مردم لبنان برسد."

در این جلسه، کمیسیون اروپایی وعدۀ ۳۰ میلیون یوروی اضافی در کنار ۳۳ میلیون یورویی را داد که فوراً به دنبال انفجار بیروت وعده داده بود.

جرمنی وعدۀ کمک ۱۰ میلیون یورو و بریتانیا وعده ۲۶ میلیون یورو را دادند. هالند و بلجیم نیز وعدۀ کمک‌های عاجل به لبنان را دادند.

ملل‌متحد تخمین کرده که لبنان به کمک اضطراری حدود ۱۱۷ میلیون دالر برای خدمات صحی، رسیدگی به بی‌جا شدگان بیروت بعد از حادثه و دیگر خدمات اولیه نیاز دارد.

'آی ام اف' یا صندوق بین‌المللی پول در جلسه ویدیویی دیروز گفت، لبنان برای به دست آوردن کمک‌های جدید باید اصلاحات مالی فوری را وارد کند.

کریستینا جورجیوا، رئیس اجراییوی این نهاد از کمبود اراده‌ی سیاسی برای اجرای اصلاحات با معنی در لبنان شاکی بود.

کریستینا جورجیا، رئیس اجرایی صندوق بین‌المللی پول
کریستینا جورجیا، رئیس اجرایی صندوق بین‌المللی پول

او گفت: "ما آماده هستیم تلاش‌ها را دوچند کنیم ولی نیاز به وحدت هدف در لبنان داریم، همه نهادها باید باهم یکجا شده و مصممانه اصلاحات مورد نیاز را وارد کنند. تعهد به چنین اصلاحات کلید میلیاردها دالر به نفع مردم لبنان خواهد بود."

این اظهارات در حالی ایراد شده که لبنانیان خود در دو روز گذشته راه‌پیمایی‌های وسیع را به راه انداخته، خواهان ورود اصلاحات شدیداً مورد نیاز در کشور شان شده‌اند.

در حالی‌که این تظاهرات دیروز ادامه داشت، منال عبدالصمد وزیر اطلاعات لبنان استعفایش را اعلان کرد.

خانم عبدالصمد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "از همه لبنانی‌هایی که حکومت نتوانست خواست‌های‌شان را فراهم کند، معذرت می‌خواهد."

تظاهرات در پیوند به انفجار اخیر در بیروت پایتخت لبنان
تظاهرات در پیوند به انفجار اخیر در بیروت پایتخت لبنان

او افزود، تغییر ناممکن شده‌است و چون واقعیت در تطابق با تلاش‌ها نیست و بعد از حادثه هولناک بیروت استعفایش را به حکومت پیشکش می‌کند.

انفجار روز دوشنبه در بندر بیروت بخش‌های بزرگ این شهر را تخریب کرده، بیش از ۱۶۰ قربانی گرفت و حدود شش هزار تن را زخمی کرد. در این حادثه که ویرانی‌های وسیع را بجا گذاشت حدود ۳۰۰ هزار تن بی‌خانه شده‌اند.

اردوی لبنان به روز یک‌شنبه گفت، بعد از تلاش‌های چندین روزۀ عمله نجات، امیدواری‌ها به یافتن زنده ماندگان در محل انفجار کم‌رنگ شده‌است.

XS
SM
MD
LG