لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

یک مالک رسانه‌ای در هانگ کانگ به اتهام همدستی با نیروهای خارجی دستگیر شد


جیمی لای یک مالک رسانه‌ای در هانگ کانگ
جیمی لای یک مالک رسانه‌ای در هانگ کانگ

جیمی لای یک مالک رسانه‌ای در هانگ کانگ امروز (۱۰ اگست) براساس قانون جدید امنیتی، به اتهام همدستی با نیروهای خارجی دستگیر شد.

پولیس همچنان بر دفتر مرکزی این رسانه یورش برد که اولین چنین اقدام به سطح بلند براساس قانون جدید است که پیکنگ در ۳۰ م جون در شهر هانگ کانگ نافذ ساخت.

این اقدام چین از سوی چندین کشور غربی محکوم شد.

جیمی لای ۷۱ ساله که مالک اپل دیلی است یکی از برجسته‌ترین فعالین دموکراسی در هانگ کانگ تحت حاکمیت چین و از منتقدین سرسخت پیکنگ بوده.

دستگیری لای در حالی صورت می‌گیرد که پیکنگ در تلاش سرکوب اپوزسیون حامی دموکراسی در هانگ کانگ است.

جیمی لای یک مالک رسانه‌ای در هانگ کانگ
جیمی لای یک مالک رسانه‌ای در هانگ کانگ

مسئله ای که نگرانی‌ها در مورد آزادی رسانه‌ها و دیگر آزادی‌های وعده داده شده در مستعمره پیشین بریتانیا را ایجاد می‌کند. هانگ کانگ مستعمره بریتانیا بود و در سال ۱۹۹۷ به چین مسترد شد.

ستیفن بتلر مدیر بخش آسیای سازمان خبرنگاران بدون سرحد می‌گوید: "ترسناک است که از قانون امنیت ملی در هانگ کانگ برای آوردن فشار بر نظریات حامی دموکراسی و محدودسازی آزادی بیان استفاده می‌شود".

او گفت: "اتهامات بر جیمی لای باید از میان برداشته شده و او فوراً آزاد شود."

بر اساس این قانون جدید امنیتی خرابکاری، تلاش برای جدایی، تروریزم و همدستی با نیروهای خارجی با حد اقل ده سال زندان و حتی در بعضی قضایا با حبس ابد مجازات می‌شود.

این قانون همچنان به نظارت و شنیدن مکالمات تیلفونی مظنونین اجازه می‌دهد.

جیمی لای سفرهای زیاد به ایالات متحده داشت، جایی که در آن با مقامات ارشد به شمول مایک پامپیو وزیر خارجه آن کشور دیده بود تا حمایت برای دموکراسی در هانگ کانگ را جلب کند. این موضوع باعث شد پیکنگ، لای را "خائن" قلمداد کند.

پولیس هانگ کانگ بدون آنکه نام کسی را افشا کند گفته است، هفت مرد بین سنین ۳۹ تا ۷۲ سال را به ظن تخطی از قانون جدید امنیتی دستگیر کرده اند. به گفته پولیس دستگیری‌های بیشتر نیز محتمل است.

تا دیروز ۱۵ تن به‌شمول نوجوانان براساس همین قانون جدید در هانگ کانگ دستگیر شده بودند.

۱۵ تن به‌شمول نوجوانان براساس قانون جدید در هانگ کانگ دستگیر شده اند.
۱۵ تن به‌شمول نوجوانان براساس قانون جدید در هانگ کانگ دستگیر شده اند.

امریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا و زیلاند جدید دیروز از هانگ کانگ خواستند به زودی انتخابات را به راه اندازد و مقامات را از اقدامات ممکن جهت خدشه دار سازی پروسه دموکراتیک در هانگ کانگ هشدار دادند.

اظهارات وزرای خارجه این پنج کشور در حالی صورت گرفت که قرار است اعضای پارلمان چین، در مورد اقدامات بعدی شان، بعد از آن تصمیم می‌گیرند که انتخابات شورای قانونگذاری (پارلمانی) هانگ کانگ که قرار بود در ششم سپتمبر برگزار شود به خاطر شیوع ویروس کرونا برای یک‌سال به تاخیر افتاد.

وزرای خارجه امریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و زیلاند جدید گفتند به سبب رد غیرعادلانه نامزدان از سوی حکومت هانگ کانگ و به تاخیر انداختن غیرمناسب انتخابات شورای قانونگذاری در هانگ کانگ، خیلی نگران اند.

ایالات متحده به تاریخ هفتم اگست تحریماتی را بر کری لم رهبر هانگ کانگ و شماری دیگر مقامات ارشد به سبب "نقش آنها در محدود سازی آزادی‌ها در هانگ کانگ" وضع کرد، اقدامی که باعث تقبیح و تمسخر پیکنگ شد.

XS
SM
MD
LG