لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

جرمنی: دخیل بودن روسیه در قتل زیلیمخان پیامدهای خواهد داشت


هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی
هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی

هایکو ماس، وزیر خارجۀ جرمنی می‌گوید، مقام‌های این کشور ۱۷ بار از روسیه تقاضا کرده اند که در پیوند به قتل یک شخص گرجستانی معلومات دهد.

او دیروز سه‌شنبه در نشست مشترک خبری با سرگی لاوروف، همتای روسی‌اش در مسکو در این مورد سخن گفت.

سارنوالان جرمنی اتهام قتل را علیه یک شهروند روسیه در پیوند به این رویداد درج و حکومت روسیه را به دادن دستور این قتل متهم کرده اند.

هایکو ماس، وزیر خارجۀ جرمنی گفته است، اگر محکمه با این نتیجه‌گیری سارنوالان توافق کند، این رویداد پیامد‌های در قبال خواهد داشت.

او دیروز سه‌شنبه (۱۱ آگست) در نشست مشترک خبری با سرگی لاوروف، همتای روسی‌اش افزود، در صورتی که محکمه تایید کند که حکومت روسیه دستور قتل را داده بود، جانب مقابل منتظر واکنش‌ها باید باشد.

لاوروف گفت، مسکو تمامی معلومات در بارۀ رویداد قتل شهروند گرجستانی را با برلین شریک ساخته است.

او افزود، برلین باید در مورد ادعای سارنوالان جرمنی که مقام‌های حکومت روسیه دستور قتل زیلیمخان خانگوشویلی را داده اند، شواهد ارائه کند.

معترضان در مقابل سفارت جرمنی در تبلیسی پایتخت گرجستان علیه کشته شدن زیلیمخان خانگوشویلی در جرمنی دست به اعتراض زده اند. September 10, 2019
معترضان در مقابل سفارت جرمنی در تبلیسی پایتخت گرجستان علیه کشته شدن زیلیمخان خانگوشویلی در جرمنی دست به اعتراض زده اند. September 10, 2019

زیلیمخان خانگوشویلی، جنگجوی جدایی طلب پیشین چچنی در ماه آگست گذشته با ضرب گلوله در برلین کشته شد.

هایکو ماس دیروز سه‌شنبه ۱۱ آگست برای مذاکرات با لاوروف در مسکو بود، مذاکراتی که روی پروژه لولۀ گاز نورد استریم ۲ متمرکز گفته شده.

کار این پروژه در بحیرۀ بالتیک روان است که با تکمیل شدنش صادرات مستقیم گاز طبیعی روسیه به جرمنی دو برابر خواهد شد.

این پروژه سبب می‌شود تا روسیه از راه اوکراین گاز صادر نکند، بنابرین اوکراین میلیارد‌ها را از درک درآمد ترانزیت گاز از دست خواهد داد.

ایالات متحده از دیر زمان به این‌سو با پروژه نورد استریم ۲ مخالفت کرده، چیزی که به گونۀ فزاینده به اختلاف میان واشنگتن و برلین انجامیده.

ایالات متحده استدلال می‌کند که این پروژه امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد، زیرا جرمنی بیش از حد بر گاز روسیه متکی می‌شود.

واشنگتن از پیش بر شرکت‌هایی که بر این پروژه کار می‌کنند، تحریم وضع کرده و گفته است، این لولۀ گاز اتکای اتحادیۀ اروپا بر گاز طبیعی روسیه را افزایش می‌دهد.

مقام‌های جرمنی این اقدام ایالات متحده را نکوهش کرده اند.

شماری از منتقدان می‌گویند، علت مخالفت ایالات متحده اینست که می‌خواهد گاز طبیعی خودش را به اروپا بفروشد.

XS
SM
MD
LG