لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

ویسا: مذاکرات بین‌الافغانی بزرگ‌ترین امتحان ملی


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

مذاکرات صلح، آتش‌بس و درخواست پناهندگی شهروندان هندو و سيک افغانستان از موضوعاتی اصلی مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش با عنوان "مذاکرات بین‌الافغانی بزرگ‌ترین امتحان ملی،" نوشته که رئیس جمهوری فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی طالب را امضا کرده است، پس از رهایی آنها مذاکرات بین‌الافغانی و مرحله جنجالی و سرنوشت‌سازی آغاز می‌شود.

نویسنده معتقد است که اگر طرف‌های بیرونی بخصوص امریکا نیت خوب داشته باشد، افغان‌ها به زودی به نتیجه می‌رسند. به باور نویسنده، اگر به دلیل "نیت بد و دسیسه‌های" خارجی‌ها این مذاکرات نتیجه خوبی نداشته باشد، خارجی‌ها مقصر دانسته نمی‌شوند، چون مذاکرات را خود افغان‌ها پیش می‌برند.

ویسا تاکید کرده که افغان‌ها باید در این مذاکرات ثابت کنند که ملت شایسته عزت و بقا است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش با عنوان "چرخه کشتار را متوقف کنید،" نوشته که سطح خشونت‌ها در کشور در آستانه شروع مذاکرات صلح کماکان بلند است. روزنامه براساس آمار وزارت داخله نوشته که جنگ‌جویان طالبان در یک هفته گذشته ۸۰ غیرنظامی را کشته‌اند، ۹۵ غیرنظامی دیگر را زخمی کرده‌اند.

نویسنده همچنین افزوده که رقم تلفات نیروهای دولتی و جنگ‌جویان طالبان نیز دست‌کم در دو روز گذشته چشم‌گیر بوده است و این کشتار و خون‌ریزی در حالی در کشور جاری است که دولت و طالبان هر دو برای شروع مذاکرات صلح آماده می‌شوند.

نویسنده معتقد است که توقف کشتار برای موفقیت روند صلح بسیار مهم بوده و تقویت اعتماد متقابل با پرهیز از آتش‌افروزی بیش‌تر ممکن است. از این رو، دو طرف به جای تشدید خشونت‌ها و جنگ‌افروزی، بهتر است برای انجام مذاکرات سالم برنامه‌ریزی کنند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش بر اساس گزارش‌ها نوشته که دومين گروه از شهروندان هندو و سيک افغانستان به دلايل ناامنی و تبعيض عليه شان از کشور به هند پناهنده شده‌اند و زادگاه خود را ترک می‌کنند.

به نوشته روزنامه، اين اقليت قومی و مذهبی که در شهر و شماری از ولسوالی‌های غزنی زندگی می‌کردند، بيشتر مشغول دکانداری و طب سنتی بودند و ممکن است اين تعداد نيز کشور را ترک کنند.

به باور آرمان ملی، حکومت آن گونه که لازم است، نتوانست امنيت عبادتگاه‌های اين اقليت مذهبی را تأمين کند و امروز آنها تصميم گرفته‌اند که زادگاه‌شان را ترک گويند.

نویسنده اين را برای حکومت شرم‌آور عنوان کرده و نوشته که شرم بزرگی برای آن عده از رهبران حکومت است که دم از حقوق بشر می‌زنند و برای آن ظاهراً گلو پاره می‌کنند.

XS
SM
MD
LG