لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

مقام‌ها: فعالیتِ گروه 'لشکر اسلام' در ننگرهار افزایش یافته است


آرشیف، افغانستان، ننگرهار
آرشیف، افغانستان، ننگرهار

مقام‌های محلی ولایت ننگرهار می‌گویند فعالیت‌های گروه پاکستانی "لشکر اسلام" در این ولایت افزایش یافته است.

مقام‌های محلی در شرق افغانستان می‌گویند گروه لشکر اسلام در برخی مناطق مرزی ولایت ننگرهار فعالیت‌های «تروریستی» دارد. این گروه انشعابی تحریک طالبان پاکستانی اخیراً حملاتی را علیه نیروهای امنیتی افغانستان سازمان داده است.

عطا‌الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیوآزادی گفت که این گروه در ولسوالی‌های نازیان و اچین فعالیت دارد.

آقای خوگیانی گفت: "لشکر اسلام یک گروه تروریستی است. اخیراً در چند ولسوالی سرحدی این ولایت مثلاً در ولسوالی نازیان چند حمله تروریستی را بر نیروهای ما انجام داد و حتی تعدادی را شهید کرده اند."

عطا‌الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار
عطا‌الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار

آقای خوگیانی افزود: "اهداف آنها حملات تروریستی است. اکثر اعضای آن پاکستانی‌ هستند. ممکن است افغان‌ها هم با آن‌ها همکاری داشته باشند. اما عمدتاً در پشت گروه‌های تروریستی مسئولان پاکستانی دست دارند. اما نیروهای امنیتی ما به هیچ گروه تروریستی اجازه فعالیت نمی‌دهد و سرکوب‌شان می‌کند."

این در حالی است که دیشب در ولسوالی نازیان ننگرهار گروه لشکر اسلام به نیروهای افغان حمله کردند و دوتنِ سرباز اردو را کشتند.

زمانی‌که گروه داعش فعالیت خود را در ننگرهار آغاز کرد، گروه لشکر اسلام در ولسوالی‌های نازیان، اچین و برخی مناطق مرزی دیگر ولایت ننگرهار با هم جنگیدند.

این دو گروه در ۵ ماهِ فبروری سال ۲۰۱۸ میلادی در ولسوالی اچین با هم درگیر شدند و در نتیجه آن ۳ تن از افراد مسلح گروه لشکر اسلام و ۶ تنِ از گروه داعش کشته شدند.

آرشیف
آرشیف

به‌گفته مسئولان محلی ننگرهار، فعالیت گروه لشکر اسلام اخیراً در برخی مناطق این ولایت افزایش یافته، اما پرسش اینجا است که این گروه به دنبال چیست؟

ذبیح‌الله زمری، منشی پیشین شورای ولایتی ننگرهار می‌گوید: "گروه‌های تروریستی که در افغانستان فعالیت دارند، تنها به گروه داعش و طالب محدود نمی‌شود، زیرا دیگر گروه‌های تروریستی نیز هستند که وابسته به آی‌اس‌آی پاکستان هستند. مثلاً لشکر اسلام، لشکر طیبه، جیش محمد و گروه‌های دیگر. آنها از حمایت قوی استخبارات پاکستان برخوردار هستند. آنها مشکلات زیادی را خلق کرده‌اند و در پی ایجاد چالش و تهدید هستند."

اگرچه مقام‌های حکومت افغانستان بارها چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند، اما حکومت پاکستان رد کرده‌اند. مقام‌های پاکستانی درباره فعالیت گروه لشکر اسلام و همچنین خود این گروه درباره اظهارات مقام‌های محلی ولایت ننگرهار هم اظهار نظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG