لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

روند ثبت هنر میناتوری به نام ایران و ترکیه در یونسکو متوقف شد


آرشیف
آرشیف

روند ثبت هنر میناتوری اسلامی به نام ایران و ترکیه در یونسکو متوقف شده است.

طاهر زهیر وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در سفرش به ولایت هرات می‌گوید که سازمان یونسکو تا سال ۲۰۲۱ میلادی به افغانستان وقت داده است تا اسناد مبنی بر مالکیت معنوی این کشور بر هنر میناتوری را به این سازمان بسپارد.

سازهای موسیقی محلی افغانستان، در گوشه‌ای از نمایشگاه میناتوری در ولایت هرات نواخته می‌شود.

این نمایشگاه، در واکنش به تلاش کشورهای ایران و ترکیه برای ثبت هنر میناتوری در سازمان یونسکو، به راه افتاده است.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، هرات را زادگاه میناتوری اسلامی می‌داند و تاکید دارد که روند ثبت این هنر در یونسکو به نام کشورهای ایران و ترکیه متوقف شده است.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

او می‌گوید که حکومت افغانستان در تلاش جمع‌آوری اسناد مبنی بر مالکیت بر هنر میناتوری اسلامی است و این هنر باید به گونه مشترک میان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه ثبت یونسکو شود.

آقای زهیر افزود: "سازمان یونسکو به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اطمینان داده است که تا سال ۲۰۲۱ میلادی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مستندات و دلایل خود را به سازمان یونسکو ارایه کند و تا آن زمان ثبت هنر میناتوری اسلامی به نام کشورهای دیگر متوقف است."

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان زادگاه هنر میناتوری اسلامی را هرات و موسس آن را کمال‌الدین بهزاد می‌داند.

او هم چنین از تلاش‌ها برای مرمت و بازسازی مقبره این هنرمند چیره دست میناتور عصر تیموریان اطمینان می‌دهد.

هنر میناتوری هراتی
هنر میناتوری هراتی

وی می‌گوید: "ما امیداور هستیم که ساخت مقبره بهزاد را به‌گونه‌ی سزوار و لایق به شان تمدن و فرهنگ و هنر افغانستان و به خصوص و با توجه به جایگاه بهزاد، بازسازی کنیم و این جز تعهدات ما است."

هرات میناتوران مطرح در سطح افغانستان دارد.

عبدالناصر صوابی یکی از استادان شناخته شدۀ این هنر است. او که بیش از سه دهه در بخش میناتوری به سبک کمال‌الدین بهزاد کار کرده است، از حکومت افغانستان می‌خواهد که توجه ویژه برای رشد و معرفی هرچی بیشتر کمال‌الدین بهزاد در سطح جهان کند و هنر میناتوری اسلامی با نام هرات ثبت یونسکو شود.

آفای صوابی افزود: "هنر میناتوری در هرات به کمال رسیده و از این‌جا به کشورهای دیگر مانند هند، مکتب بخارا، مکتب تبریز و حتی ترکیه و رده‌های آن را می‌توانید در نقاشی کوپیز اروپا نیز دنبال کنید. به نظرم، حق هرات است که هنر میناتوری اسلامی به نام هرات ثبت شود و دوباره هویت اصلی خود را پیدا کند و به آن درجه کمال خود برسد."

هنر میناتوری در هرات
هنر میناتوری در هرات

هنر میناتوری در دوره تیموریان در ولایت هرات توسط کمال‌الدین بهزاد، مشهورترین میناتوریست در سطح منطقه رشد زیادی کرده بود.

آثار هنری این هنرمند برجسته در موزیم‌های مشهور جهان به نمایش گذاشته می‌شود. اما تلاش کشورهای ایران و ترکیه برای ثبت میناتور و خوش‌نویسی اسلامی بدون مد نظر گرفتن افغانستان در سازمان یونسکو، با موج انتقاد فرهنگیان هرات مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG