لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

کاهش شمار رویدادهای مثبت ویروس کرونا در افغانستان


وزارت صحت عامه افغانستان از کاهش شمار رویدادهای مثبت ویروس کرونا در این کشور خبر می‌دهد.
وزارت صحت عامه افغانستان از کاهش شمار رویدادهای مثبت ویروس کرونا در این کشور خبر می‌دهد.

وزارت صحت عامه افغانستان از کاهش شمار رویدادهای مثبت ویروس کرونا در این کشور خبر می‌دهد، اما مسئولان تا هنوز هم بیماری کووید-۱۹ را یک خطر جدی می‌دانند.

احمد جواد عثمانی سرپرست و نامزد وزیر وزارت صحت عامه افغانستان روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در کابل تاکید کرد که اگر مردم توصیه‌های صحی را رعایت کنند، بیش از این نیز شمار رویدادهای این ویروس کاهش خواهد یافت.

احمد جواد عثمانی سرپرست و نامزد وزیر وزارت صحت عامه افغانستان
احمد جواد عثمانی سرپرست و نامزد وزیر وزارت صحت عامه افغانستان

آقای عثمانی افزود: "آمار بیشتری که حدود ۶۰ الی ۷۰ بود، به ۱۵ درصد کاهش یافته است. اکنون در افغانستان ۹ هزار واقعه فعال داریم. پیش از این که ۱۰ میلیون تن به این ویروس آغشته شده بود، آنان بهبود یافته اند. اکنون مسئله ۱۰ میلیون مبتلا نیست. واقعه فعال ۹ هزار است."

بربنیاد معلومات این وزارت تا کنون بیش از ۹۷ هزار مورد مشکوک آزمایش شده است که از این میان بیش از ۳۷ هزار مورد آن مثبت بوده است.

این وزارت می‌افزاید که حدود ۲۷ هزار تن از این بیماری صحت یاب شده اند.

با این همه وزارت معارف افغانستان از بازگشایی مکتب‌های خصوصی و دولتی در اول سنبله سال جاری خبر می‌دهد.

رنگینه حمیدی سرپرست این وزارت می‌گوید که اگر توصیه‌های صحی در مکتب‌ها رعایت نشود و موردهای این ویروس افزایش یابد، در این تصمیم تجدید نظر صورت خواهد گرفت.

رنگینه حمیدی سرپرست اوزارت معارف
رنگینه حمیدی سرپرست اوزارت معارف

با این همه در شماری از مسجد‌های بزرگ شهر کابل عالمان دینی، خانواده‌های قربانیان ویروس کرونا و شماری دیگری از مردم گردهم آمده اند تا برای قربانیان ویروس کرونا فاتحه دسته جمعی برگزار کنند.

اشتراک کنندگان در این مراسم، ویروس کرونا را خطرناک دانسته و می‌گویند که همه باید برای نجات جان خود و خانواده‌های‌شان به توصیه‌های صحی گوش دهند.

نجیب‌الله یک تن از برگزار کننده‌های مراسم فاتحه در دشت برچی شهر کابل به رادیو آزادی می‌گوید: "مردم بخاطر ویروس کرونا برای اشخاص فوت شده نتوانستند فاتحه بگیرند. حال که ویروس کرونا کاهش یافته است، خواستیم مردم را جمع کنیم و فاتحه دسته‌جمعی برگزار کنیم. مردم می‌خواهند که این ویروس از کشور ما دور شود تا همه مشکل‌ها حل شود."

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که از تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی تا کنون ۱۳۵۴ تن از اثر مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ جان باخته اند

XS
SM
MD
LG