لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

تایم: اداره رئیس جمهور ترمپ در بارهٔ رهایی 'نورزی' غور می‌کند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • تایم

مجلۀ تایم مقاله ای در بارهٔ رهایی زندانیان گروه طالبان به نشر رسانده است.

در مقاله به نقل از برخی منابع آمده که ادارهٔ رئیس جمهور دونالد ترمپ برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان در بارهٔ آزادی حاجی بشیر نورزی قاچاقبر مشهور مواد مخدر غور می‌کند.

در این مقاله می‌خوانیم که بشیر نورزی چگونه در تابستان سال ۲۰۰۵ به نیویارک رفت و در آنجا چگونه به خاطر ارتباط با قاچاقبران مواد مخدر جهانی بازداشت شد.

به نوشتهٔ مجلهٔ تایم، قاچاق مواد مخدر سال‌ها ماشین جنگی طالبان را تمویل کرده است.

مجله می‌نویسد، بشیر نورزی به هدف معاملهٔ با مقام‌های امریکایی که ظاهراً تلاش می‌کردند، با طالبان مصالحه کنند، به نیویارک رفته بود و یا حداقل خود او چنین فکر می‌کرد.

اما به گفتهٔ مجلهٔ تایم این یک دام برای گرفتار او بود.

بشیر نورزی پس از بازداشت، محاکمه شد و به حبس ابد محکوم گردید.

نویسندهٔ مقاله چاپ شده در مجلهٔ تایم می‌نویسد، اکنون اداره رئیس جمهور ترمپ در بارهٔ رهایی نورزی غور می‌کند.

مجله در ادامهٔ این مقاله به گفت‌وگوی ماه جولای مایک پامپیو وزیر امور خارجهٔ امریکا با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر اشاره کرده و به نقل از ویب سایت انگلیسی زبان گندهارا رادیو آزادی می‌نویسد که در این گفت‌وگوهای آنلاین، ملا برادر خواهان رهایی زندانیان طالب شده.

مجلهٔ تایم به نقل از یک مقام امریکایی و یک مقام ارشد غربی که از هردو آنها نام گرفته نشده گفته که زلمی خلیل‌زاد به طور پنهانی آزادی حاجی بشیر را سفارش کرده.

نویسندهٔ می‌گوید، اگر چنین شود، یک قاچاقبر بین‌المللی مواد مخدر از زندان رها خواهد شد.

مجلهٔ تایم در این مقاله خود از فشار‌های اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ بر حکومت افغانستان در ارتباط به رهایی زندانیان طالبان و همچنان از نگرانی‌های آسترلیا و برخی کشورها اروپایی یاد کرده.

  • نیویارک تایمز

روزنامهٔ نیویارک تایمز در شمارهٔ اخیر خود مقاله ای را در بارهٔ زندگی، کار و مرگ سلیمان لایق شاعر مشهور افغان به نشر رسانده است.

به گفتهٔ نیویارک تایمز، سلیمان لایق مارکسیست انقلابی که در دورهٔ حاکمیت کمونیستان در افغانستان وزیر بود.

روزنامه می‌افزاید که او در ده سال اخیر عمر خود اشعار حماسی طولانی در بارهٔ جنگجویان اسلام‌گرا سرود و نوشت.

نیویارک تایمز نظر نزدیکان سلیمان لایق را در بارهٔ اشعار حماسی نیمه‌تمام او گرفته و جزئیاتی را در بارهٔ فراز و نشیب زندگی سیاسی و فرهنگی او جمع‌آوری کرده.

به نوشتهٔ روزنامه نیویارک تایمز سلیمان لایق به خاطر زخم‌هایی که در نتیجهٔ انفجاری که در ماه سپتمر سال گذشته در کابل برداشته بود، در گذشت.

او به خاطر این زخم‌ها در کابل، دهلی جدید و برلین تحت درمان قرار داشت.

XS
SM
MD
LG