لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

دختران در بیشتر نقاط فاریاب از رفتن به مکتب باز مانده اند


یک مکتب دخترانه در ولایت فاریاب
یک مکتب دخترانه در ولایت فاریاب

ریاست امور زنان فاریاب می‌گوید دختران در بیشترین نقاط این ولایت به علت ناامنی‌ها از تعلیم و تربیه باز مانده اند.

محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا از چند ماه به این‌سو دروازه‌های مکاتب را در کشور به روی همه شاگردان بسته است.

اما در فاریاب طبق گفته ریاست امور زنان در برخی ولسوالی‌های ناامن هزاران دختر قبل از آن نیز از آموزش بازمانده اند.

شکریه در ولسوالی قرمقول فاریاب یکی از اینان است. او می‌گوید نزدیک به چهارسال پیش گروه طالبان برقریه‌های این ولسوالی حاکمیت پیداکردند و رفتن دختران به مکتب را به ویژه بعد ازصنف ششم منع کرده اند.

شکریه می‌افزاید: "در آن هنگام صنف پنج مکتب بود و با شوق به مکتب می‌رفت تا آینده‌اش روشن باشد، اما یک سال پس از آن، شکریه به جمع دخترانی پیوسته که باید مکتب را ترک می‌کردند."

شکریه افزود حالا که سه سال از آن گذشته، وی هنوزهم باامید رفتن به مکتب کتاب‌هایش را در خانه مرور می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت که یگانه امیدش برقراری صلح در افغانستان است.

او افزود: "تاصنف شش مکتب خواندم. بعد طالبان آمد به قریه ما. باز آنها گفتند که به دختران کلان مکتب خواندن اجازه نیست. باز ما از درس ماندیم. حالا چیزهایی را آموخته ایم همو را هم فراموش کنیم. ما امید داریم که صلح بیاید، امنیت بیاید دوباره درس خود را آغاز کنیم. دختر باسواد شده آینده خود را آباد کنیم."

در همین حال، ماریا نوری رئیس امور زنان ولایت فاریاب می‌گوید دختران در ساحات زیر حاکمیت گروه طالبان به تعلیم و تربیه دسترسی ندارند.

او با ابراز نگرانی افزود: "زنان تنها در شهر میمنه و در ولسوالی خانچهارباغ و برخی نقاط ولسوالی اندخوی می‌توانند درس بخوانند."

آرشیف، یک مکتب دخترانه در افغانستان
آرشیف، یک مکتب دخترانه در افغانستان

او گفت: "اکثریت ولسوالی‌های ما ناامن است نگرانی‌ما هم این است که دخترخانم‌ها ازبهره سواد محروم هستند، اما تاجایی که دولت تسلط دارد درٖآن قسمت به روی دختران مکاتب بازدست، اما مناطقی که دوردست هستند دولت هم تسلط ندارد دخترخانم‌ها همه ازبهره سواد محروم هستند."

اما ریاست معارف ولایت فاریاب نیز موجودیت معضل فراراه تعلیم و تربیه دختران در آن ولایت را می‌پذیرد.

عزت‌الله خوش‌بین رئیس معارف فاریاب در صحبت با رادیو آزادی گفت که مکاتب در مراکز ولسوالی‌های ناامن نیز فعال است، اما دختران نمی‌توانند به علت جنگ و افزایش فقر به مکتب بروند.

او افزود: "درست است که قشر اناث نسبت به دیگران بیشتر متضرر می‌شوند خانواده‌ها به همین شکل نه تنها از معضله جنگ بلکه افزایش فقروعدم اشتغال‌زایی نیزناتوانی خانواده‌ها هم سبب شده نه تنها قشر اناث بلکه قشر ذکور نیز نتوانست وارد مکتب شود. ما امیدوار هستیم در ایجاد صلح هم برادران و هم خواهران ما وارد مکتب شوند."

آمار مشخص موجود نیست که نشان دهد چه تعداد دختر در فاریاب از حق آموزش بی‌بهره مانده اند.

XS
SM
MD
LG