لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

اداره هوانوردی در تلاش بیرون کردن افغانستان از فهرست سیاه اتحادیه اروپا


طیاره شرکت هوایی آریانا
طیاره شرکت هوایی آریانا

اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید شرکت‌های هواپیمایی افغانستان به زودی به میدان‌های هوایی بین‌المللی راه پیدا خواهند کرد.

محمدقاسم وفایی‌زاده رئیس این اداره روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که سال گذشته پس از سفارش هیئت سازمان جهانی (ایکائو) برای بیرون شدن هوانوردی افغانستان از فهرست سیاه اتحادیه اروپا تا حال بیشتر این سفارش‌ها اجرا شده است.

آقای وفایی‌زاده گفت که شرکت‌های هواپیمایی افغانستان معیارهای ایمنی را بیشتر از گذشته رعایت می‌کنند و معیارهای بین‌المللی را تا حد زیادی رعایت کرده‌اند.

محمد قاسم وفایی زاده
محمد قاسم وفایی زاده

او گفت: "همکاران روی معیاری‌سازی و حل مشکلاتی که از سوی هیئت تفتیش سازمان ایکائو مشخص شده بود کار کرده‌اند. صد‌ها سند کمبود به خاطر ایجاد چارچوب حقوقی و تخنیکی فعالیت‌های اداره هوانوردی انکشاف داده شده وضع شده. برنامه مشخصی برای آموزش کادرهای تخنیکی تنظیم شده که با رفع محدودیت‌های فعلی کرونا به کشورهای بیرون از افغانستان اعزام خواهند شد."

هرچند بیش از ده سال می‌شود که اداره هوانوردی ملکی افغانستان در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد اما از زمانی که هیئت سازمان ایکائو سال گذشته برای بررسی به افغانستان آمد، امیدواری‌ها به از سرگیری پروازهای شرکت‌های هوایی به اروپا بیشتر شد.

پیش از این چند شرکت هواپیمایی در افغانستان فعالیت می‌کردند، اما برخی از این شرکت‌ها از فعالیت باز ماندند. در حال حاضر شرکت هوایی خصوصی کام‌ایر و شرکت دولتی آریانا در این بخش فعالیت می‌کنند.

شرکت هوایی آریانا ۶۷ سال پیش ایجاد شد. طیاره‌های این شرکت قبل از زمان رژیم طالبان به برخی کشورهای اروپایی به شمول لندن و پاریس پرواز می‌کرد.

در همین حال طلامحمد اتمانزی کارشناس هوانوردی می‌گوید هر چند رهبری اداره هوانوردی ملکی سعی می‌کند که افغانستان از لیست سیاه کشورهای اروپایی بیرون شود، اما به گفته وی، "کهنه بودن برخی طیاره‌ها" و پایین بودن "ظرفیت" شرکت‌های هوایی این تلاش‌ها را ضعیف می‌کند.

آرشیف، طیاره شرکت هواپیمایی خصوصی کام‌ایر
آرشیف، طیاره شرکت هواپیمایی خصوصی کام‌ایر

او گفت:‌ "متاسفانه طیاره‌های شرکت‌های هوایی افغانستان کهنه هستند. ما طیاره‌های دست دوم را خریداری کرده‌ایم. از مجبوری این طیاره‌ها را پرواز می‌دهیم. این طیاره‌ها با معیارهای جهانی برابر نیستند. اگر افغانستان از لیست سیاه هم کشیده شود، ما می‌خواهیم تا هوانوردی مجهز و مسلکی داشته باشیم."

شرکت‌های هوایی افغانستان در حال حاضر در کنار پروازهای داخلی به برخی از کشورهای همسایه و منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هند، ترکیه و پاکستان پرواز انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG