لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

باشنده‌های تخار: افراد زورمند دست به قطع جنگل‌ها می‌زنند


آرشیف
آرشیف

قطع جنگل‌ها در تخار باعث نگرانی مردم شده است. شماری از مردم در ولسوالی های شمال تخار می‌گویند افراد زورمند محلی در قطع جنگل‌ها دست دارند.

به گفته آنها، عاملان قطع جنگل‌ها در پی غصب زمین‌های دولتی هستند. معترضان مدعی هستند حدود ۶۰ درصد جنگل‌ها قطع شده است.

بشیراحمد بشار در ولسوالی دشت قلعه می‌گوید با قطع جنگل‌ها، زیستگاه حیات وحش هم نابود شده است: "۳۰ تا ۴۰ درصد جنگل باقیمانده و ۶۰ درصد جنگل قطع شده است. زمین‌هایی که جنگلاتش قطع شده، به بستر دریا مُبدل شده و آب دریا به طرف افغانستان آمده است. نگرانی جدی این است که به دلیل قطع جنگل حیوانات وحشی نابود و به محیط زیست صدمه جدی وارد شده است."

چنانکه آقای بشار می‌گوید قطع جنگل‌ها باعث آسیب‌پذیری زمین سواحل جنوبی رودخانه آمو شده و زمینه تغییر مسیر این رودخانه به سوی افغانستان را فراهم کرده است.

محمد امیر در منطقه جزیره‌ای درقد در رودخانه آمو می‌گوید: "همین زورمندان جنگل‌ها را قطع می‌کنند. ما می‌بنیم که درختان گز و دیگر درختان جنگلی را قطع می‌کنند و در بازار می‌فروشند. زمین جنگل را آب می‌برد. هنوزهم مردم جنگل را قطع می‌کنند. بسیاری از زورمندان همین جنگل‌ها را قطع می‌کنند و برای خودشان زمین زراعتی می‌سازند."

قطع جنگل‌ها نگرانی مسئولان اداره محیط زیست تخار را هم برانگیخته است. عبدالولی، رئیس این اداره می‌گوید که سران قومی باید در حفظ منابع طبیعی همکاری کنند.

او گفت: "ما با بزرگان محل در تماس هستیم. همواره تلاش می‌کنیم که از طریق بزرگان محل از قطع جنگل‌ها جلوگیری کنیم. یکی از چالش‌های عمده‌ای که فرا راهِ منابع طبیعی و حیات وحش است، قطع درخت، ناامنی و جنگ است. دولت در برخی مناطق تسلط ندارد. ممکن است در بعضی موارد اختلال و قطع بی‌رحمانه جنگل‌ها صورت بگیرد."

محمدجواد هجری، سخنگوی والی تخار
محمدجواد هجری، سخنگوی والی تخار

با این حال، محمدجواد هجری، سخنگوی والی تخار از تلاش مسئولان محلی در این راستا سخن می‌گوید. به گفته او، اداره محلی تخار دو ماه پیش بیش از ۲۵۰۰ جریب زمین زراعتی غصب شده را در ولسوالی ینگی‌قلعه از زومندان پس گرفت: "جنگل‌ها تا حدی از طرف مخالفان آسیب دیده است. ولی اراضی که در آنجا نیروهای امنیتی حضور دارند و در کنترل ما است، این فرصت قطعاً به استفاده‌جوها فراهم نشده است. کمیته‌های مشخصی را ما تعیین کردیم که نگذارند کسانی‌ که خودسرانه بروند به جنگل‌ها دست بزنند یا زمین‌های دولتی را اشغال کنند."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود، که اخیراً حکومت افغانستان جزیره درقد تخار به عنوان پارک ملی اعلام کرد.

ولسوالی‌های شمالی تخار با کشور تاجیکستان مرز مشترک دارد. در این مناطق رودخانه آمو به عنوان مرز طبیعی بین افغانستان و تاجیکستان شناخته می‌شود. این مناطق پوشیده از جنگل‌های طبیعی است.

XS
SM
MD
LG