لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

شکایت محصلین از رعایت نشدن توصیه‌های بهداشتی در پوهنتون کابل


محصلین پوهنتون کابل پس از آغاز درس‌های حضوری
محصلین پوهنتون کابل پس از آغاز درس‌های حضوری

شماری از محصلین پوهنتونکابل می‌گویند که توصیه‌های صحی در این پوهنتونرعایت نمی‌شود.

۱۲ روز پیش کابینۀ دولت افغانستان طرح آغاز آموزش حضوری در نهادهای تحصیلات عالی را به شرط رعایت توصیه‌های صحی تأیید کرد و آموزش حضوری در پوهنتون‌ها آغاز شد.

توصیه‌های صحی که وزارت صحت در این مورد تجویز کرده شامل پوشیدن ماسک در محوطه‌های نهادهای تحصیلی و صنف‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن دست‌ها و صنف‌های درسی می‌شود.

وزارت تحصیلات عالی در آن زمان اعلام کرده بود که تمام نهادهای تحصیلی مکلف به رعایت این توصیه‌ها هستند و کمیته‌های مشخصی از رعایت این توصیه‌ها نظارت می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد که این توصیه‌ها در پوهنتون کابل، معتبرترین مرکز آموزش عالی دولتی افغانستان به‌گونۀ کامل رعایت نمی‌شود. شمار زیادی از دانشجویان آن بدون ماسک وارد می‌شوند.

محصلین پوهنتون کابل در نخستین روزهای درس‌های حضوری
محصلین پوهنتون کابل در نخستین روزهای درس‌های حضوری

شماری از محصلین هم این موضوع را تأیید می‌کنند و می‌گویند در روزهای پسین حتی مسئولان هم این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

محمد علی رسولی و مرسل نوابی، از محصلین این پوهنتون به رادیوی آزادی گفتند: "ما ۵۷ نفر در یک صنف ۶ در ۷ متری هستیم. اصلاً فاصلۀ اجتماعی رعایت نمی‌شود. زمانی‌که فاصلۀ اجتماعی رعایت نشود، اگر از ماسک هم استفاده کنیم، بدرد نمی‌خورد. روزهای اول می‌گفتند که باید ماسک استفاده کنیم، اما این روزها نه‌شاگردها رعایت می‌کنند و نه استادان، چون فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود."

"دربارۀ رعایت نکات بهداشتی باید بگویم که در کل این نکات رعایت نمی‌شود. از پوشیدن ماسک تا فاصلۀ اجتماعی هیچ کدام رعایت نمی‌شود و باید در این مورد توجه صورت گیرد."

توصیه‌های صحی در محوطۀ پوهنتون کابل رعایت نمی‌شود.
توصیه‌های صحی در محوطۀ پوهنتون کابل رعایت نمی‌شود.

آنان می‌گویند که از زمان آغاز آموزش حضوری در موسسات تحصیلات عالی تا به‌حال خبری از مواد ضدعفونی و عفونی‌کنندۀ دست‌ها نیست.

جاویده احمدی، رئیس ژورنالیزم پوهنتون کابل به رادیوی آزادی می‌گوید که محصلین و استادان مکلف به رعایت توصیه‌های صحی شده‌اند، اما این توصیه‌ها در محوطۀ پوهنتون رعایت نمی‌شود.

بانو احمدی گفت: "ما اگر در داخل صنف درسی و دهلیز فاکولته هر قدر بالای این نکات تأکید کنیم، میان‌شان فاصله ایجاد کنیم، اما در صحن پوهنتون این کار را کرده نمی‌توانیم، در آنجا اجتماعات کلان است بین ۱۲ تا ۱۵ محصل در یک حلقه جمع می‌شوند، ماسک استفاده نمی‌کنند، اما بغل‌کشی می‌کنند."

بانو احمدی می‌گوید که در تهیه مواد ضدعفونی صنف‌ها و مایع ضدعفونی دست‌ها هم هیچ اقدامی تا به حال صورت نگرفته است.

اما وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که تمام نهادهای تحصیلی مکلف به رعایت توصیه‌های صحی هستند.

حنیف فرزان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی می‌گوید که با نهادهای تحصیلی متخلف برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد.

"تمام معیارها را در نظر گرفته به صحن پوهنتون و صنف‌های درسی حضور پیدا کنند. هر گاه تخلف مکرر از سوی محصلان و یا نهادها صورت گیرد، مطابق اسناد قانونی وزارت تحصیلات عالی با آنان برخورد جدی خواهد کرد."

محصلین پوهنتون کابل
محصلین پوهنتون کابل

به گفتۀ آقای فرزان مسئولیت تأمین مایع ضدعفونی و دیگر مواد بهداشتی به عهدۀ نهادهای تحصیلی است و باید از بودجه‌شان این مواد را بخرند.

این در حالی است که بر اساس آمار وزارت صحت، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۷ مورد جدید مثبت گزارش شده است.

همچنین در این مدت ۲ تن از مبتلایان به کووید-۱۹ جان باخته‌اند و ۸۹ تن دیگر بهبود یافته‌اند.

از زمان شیوع ویروس کرونا در افغانستان تا به حال ۳۷۶۷۶ تن به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این میان ۲۷۳۱۲ تن بهبود یافته‌اند و ۱۳۷۷ تن جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG