لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

خطر فروپاشی مصلی پنجم؛ فرهنگیان هرات خواستار مرمت این منار شدند


آرشیف، منارهای مصلی هرات
آرشیف، منارهای مصلی هرات

منارهای مصلی هرات با حدود شش قرن قدمت، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی افغانستان شمرده می‌شود. اما بخش‌های از مجموعه مصلی در هرات در حالت فروپاشی قرار دارد.

منار پنجم در داخل باغ گوهرشاد بیگم چند سانتی متر انحراف داشته و نگرانی‌ها از فروپاشی این منار وجود دارد.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در هنگام بازدید از مجموعه مصلی، از فروپاشی منار پنجم ابراز نگرانی کرده است.

طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

او هم چنین از تلاش حکومت افغانستان مبنی بر ثبت مجموعه مصلی در سازمان علمی فرهنگی ملل متحد یا یونسکو اطمینان می‌دهد: "مصلی هرات بر اساس اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ تحت کار هست که ثبت میراث‌های فرهنگی جهان در سازمان یونسکو شود و هم‌چنان حفظ و مرمت مصلی هرات در آجندای کار ماست، اما همان قسم که خودشما می‌دانید، دغدغه اصلی افغانستان را با تاسف مسایل امنیتی و نگرانی‌های امنیتی تشکیل می‌دهد."

یونسکو در سال ۱۳۸۶ با ایجاد سیم‌های آهنی در اطراف منار پنجم، تلاش کرد که جلو سقوط آن را بگیرد.

خواست اصلی فرهنگیان هرات توجه ویژه حکومت افغانستان برای بازسازی و مرمت مجموعه مصلی است.

عبدالقیوم وزیری، رئیس انجمن حامیان میراث فرهنگی هرات هشدار می‌دهد که تداوم بی‌پروایی در قبال مرمت منار مصلی، جبران ناپذیر خواهد شد: "در قسمت منار پنجم یا منار کج در قسمت شرقی مجموعه مصلی که ترک‌های برداشته، باید هر چه زودتر روی مسئله مرمت منارهای مصلی کار شود تا آسیبی که به این‌ها رسیده، این مرمت شود و این‌ها از خطر فروپاشی نجات پیدا بکند."

یونسکو در سال ۱۳۸۴ معیارهای برای ثبت مصلی در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان مشخص کرد، اما به گفته‌ی مسئولان فرهنگی این معیارها که شامل عدم ساخت بلند منزل در اطراف منارها است، نقض شده اند.

آرشیف، منارهای مصلی در هرات
آرشیف، منارهای مصلی در هرات

وکیل احمد کرخی، عضو شورای ولایتی هرات بر توجه بیشتر حکومت در بخش مرمت و بازسازی منارهای مصلی تاکید می‌کند: "نیاز است که آثار باستانی هرات مرمت شود، اما متأسفانه در همین چند سال کم‌ترین توجه به این بخش شده و ما امیدوار هستیم که با آمدن وزیر صاحب که آمده از نزدیک وضعیت آثار باستانی هرات را دیده، یک توجه خاص صورت بگیرد و کم‌ترین توجه در بخش مرمت آثار باستانی هرات صورت گرفته است."

بلندی منارهای مصلی هرات شکوه دوره تیموریان در هرات را نشان می‌دهد و در این دوره ۱۰ منار ساخته شده بود، اما پنج منار در جنگ‌ها و حوادث طبیعی فروریخته اند. مسئولان فرهنگی هرات از تکرار سناریو تخریب منارهای باقی مانده نگران هستند.

XS
SM
MD
LG