لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

هشت صبح: 'استقلال سیاسی در نبود دولت‌های ملی'


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز کابل تجلیل از ۱۰۱مین سالروز استقلال افغانستان و اصابت راکت‌ها بر شهر کابل را به بحث گرفته اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش با عنوان "استقلال سیاسی در نبود دولت‌های ملی" نوشته که هرچند در شرایط کنونی مفهوم استقلال تغییر کرده، اما یکی از عناصر اصلی استقلال که هم‌چنان با‌ اهمیت مانده است، آن عنصر حق حاکمیت ملی است.

به نوشته روزنامه، کشور ما یک قرن پیش توسط امان‌الله خان اعلام استقلال کرد، اما قصه‌ی وابسته‌گی ما به کشورهای بیرونی تا اکنون به پایان نرسیده است.

نویسنده علت تداوم این وابسته‌گی را در شکل نگرفتن دولت‌های ملی دانسته و نوشته که حکومت‌های معاصر افغانستان هرگز نتوانستند از دایره تبعیض، وابسته‌گی و عقب مانده‌گی رهایی یابند و به مردم افغانستان احساس امنیت اقتصادی و برابری حقوقی بدهند.

هشت صبح در پایان مطلب افزوده، وابسته‌گی اقتصادی ما به کشورهای خارجی بدون شک یکی از علت‌های کم‌رنگ شدن برخورداری ما از حق حاکمیت ملی در گذشته و در شرایط کنونی است.

  • افغانستان

روزنامه افغانستان در سرمقاله‌اش به راکت‌پراگنی‌های روز گذشته (۲۸ اسد) در کابل پرداخته و نوشته، صداهایی که دیروز یک بار دیگر آرامش کابل و مراسم دیروز را درست در اولین ساعات سالروز استرداد استقلال کشور برهم زد، نشانۀ آشکار از تهدید جدی استقلال و تمامیت ارضی افغانستان است.

روزنامه در ادامه ادعا می‌کند که علاوه بر این راکت‌ها، شب گذشته در چندین نقطه کشور طالبان حمله‌های گسترده داشته اند و حتی برخی از ولسوالی‌ها را نیز تصرف کرده‌اند، این ادعا تا کنون از سوی منابع رسمی تأیید نشده‌است.

به باور نویسنده، اکنون که در آستانه مذاکرات بین‌الافغانی قرار داریم و روند صلح به نقطه مهمی رسیده است، حمله‌های راکتی دیروز در کابل و تشدید حمله‌های نظامی طالبان در نقاط مختلف کشور، پیام واضح‌تری را می‌رساند.

نویسنده متعقد است که در پشت این حمله‌ها دست استخبارات منطقه و کسانی قرار دارند که می‌خواهند روند صلح را به سمت سوی خاص جهت دهند و به همان جایی ببرند که از پیش طراحی شده‌است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که افغان‌ها روز گذشته یک بار دیگر از ۱۰۱مین سالروز استرداد استقلال کشور شان تجلیل کردند و در این مراسم همه ملت، جامعه مدنی، حکومت، رسانه‌ها و مردم عام شرکت داشتند.

به نوشته روزنامه، هرچند امسال افغان‌ها در اثر ویروس کرونا صدمه روحی و اقتصادی دیدند، اما با آن هم در مرکز و شمار ولایت‌های کشور از این روز تجلیل شد.

نویسنده با اشاره به راکت‌پراگنی‌های روز گذشته نوشته که حین تجلیل از روز استقلال در شهر کابل راکت اصابت کرد که در اثر آن تعدادی زخمی و به شماری هم زیان‌های مالی رسید.

روزنامه هیواد آن را عمل دشمنان افغانستان دانسته و نوشته که استقلال افغان‌ها به آنان خار چشم است، اما تأکید کرده که ملت افغانستان از هیچ کسی ترس ندارد و به تعهدش محکم ایستاده است.

XS
SM
MD
LG