لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

وزارت داخله: کارگیری از ماین‌های مقناطیسی کار طالبان است


آرشیف
آرشیف

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید، به‌کارگیری از ماین‌های مقناطیسی در برابر نظامیان و غیرنظامیان کار طالبان است.

اگرچه بیشتر رویدادهای انفجار ماین‌های مقناطیسی در کابل را فرد یا گروهی به عهده نمی‌گیرد، اما وزارت داخلۀ افغانستان این کار را به طالبان نسبت می‌دهد.

طارق آرین سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه (۲۰ اگست) به رادیو آزادی گفت که در هفته‌های اخیر افرادی در کابل بازداشت شده‌اند که در ساخت‌وساز ماین‌های مقناطیسی دست داشتند. به گفته او این افراد مربوط گروه طالبان اند.

آقای آرین می‌گوید: "طالبان با تعبیه ماین‌های مقناطیسی و ماین‌های کنار جاده‌ عاملی برای افزایش خشونت‌ها و افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان شده‌اند، ما در کابل تعدادی از این افراد را بازداشت کرده‌ایم که با طالبان و گروه‌های تروریستی ارتباط داشته اند. یک شبکه‌ که در قسمت ساخت‌وساز ماین‌ها دخیل بودند، بازداشت شده‌اند."

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

به گفته سخنگوی وزارت داخله، در یک ماه گذشته پولیس افغانستان حدود دوصد ماین را خنثٰی کرده که بیشتر این ماین‌ها مقناطیسی بوده‌اند.

طارق آرین می‌گوید، طالبان با انفجار ماین‌های مقناطیسی بیشتر در تلاش "ایجاد فشار روانی" در میان مردم اند.

او در این باره آمار دقیقی در اختیار ما قرار نداد، اما گفت که در یک ماه اخیر طالبان ده‌ها ماین را تعبیه و انفجار داده‌اند.

تماس رادیو آزادی در این باره با ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان برقرار شد اما او در این باره اظهار نظر نکرد.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، برای این که استفاده از ماین‌های مقناطیسی "ساده و ارزان" است و نیز هدف‌ها به آسانی به دست می‌آیند، گروه‌های مسلح مخالف دولت از آن کار می‌گیرند.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این کارشناسان می‌گوید: "دشمن همیشه کوشش می‌کند از تاکتیک‌هایی کار بگیرد که هم تلفات به بار بیاورد، هم مصارف کم داشته باشد، انتقال و استفاده‌اش آسان باشد و همچنین تاثیرات داشته باشد."

آرشیف، انفجار ماین مقناطیسی در موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید
آرشیف، انفجار ماین مقناطیسی در موتر حامل کارمندان تلویزیون خورشید

امرخیل می‌گوید، مرکزهای ساخت‌وساز چنین ماین‌ها بیشتر در شهرهای افغانستان به خصوص کابل است.

او به رادیو آزادی گفت: "برای جلوگیری از استفاده‌ای ماین‌های مقناطیسی نیاز است تا بخش‌های کشفی و استخباراتی بیشتر فعال شوند و همچنین راننده‌های موترها باید مراقب موترهای خود باشند."

در تازه‌ترین مورد روز گذشته در دو انفجار ماین‌های مقناطیسی در کابل، ۲ تن کشته و ۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

پیشتر از آن در کابل و چندین شهر دیگر افغانستان نیز انفجار ماین‌های مقناطیسی تلفاتی برای نظامیان و غیر نظامیان برجا گذاشته بود.

XS
SM
MD
LG