لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

محقق: 'سخنان عبدالمنان نیازی' در پیوند به هزاره‌ها توطئه است


محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید سخنان عبدالمنان نیازی رهبر دسته انشعابی گروه طالبان در پیوند به هزاره‌ها توطئه است.

در یک نوار تصویری که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده، ملا عبدالمنان نیازی، شهروندان هزاره افغانستان را به حمایت از گروه شبه نظامی فاطمیون متهم می‌کند و آنان را به مرگ تهدید می‌کند.

اما محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، ادعاهای نیازی را تکذیب می‌کند و سخنان او را یک توطئه خارجی می‌خواند.

آقای محمد محقق می‌گوید: "این یک گروه فرصت‌طلب جنایتکار است که توسط کشورهای خارجی علیه جمهوری اسلامی افغانستان استخدام می‌شود و پرازیت‌هایی را علیه برنامه‌های دولت پخش می‌کند. آنچه می‌گویند بی‌بنیاد است."

در این نوار تصویری، عبدالمنان نیازی ادعا می‌کند که برخی از افراد درون دولت افغانستان از گروه فاطمیون حمایت می‌کنند.

ملا عبدالمنان نیازی
ملا عبدالمنان نیازی

عبدالمنان نیازی، رهبر دسته جدا شده طالبان، در این نوار تصویری می‌گوید که گروه فاطمیون در افغانستان یک توطئه ایرانی است و صدها تن از پیروان آن روزانه وارد افغانستان می‌شوند.

نیازی در سخنانش این را نیز می‌گوید که این گروه در مزار شریف، هرات، کابل و بامیان مراکز فکری، آموزشی و سیاسی دارد.

این سخنان عبدالمنان نیازی در برابر شهروندان هزاره واکنش‌های تندی را برانگیخته است.

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از دولت خواسته اند تا حقیقت این نوار تصویری را دریابد و این موضوع باید به‌گونه جدی بررسی کند.

خواستیم در این باره دیدگاه حکومت افغانستان را نیز داشته باشیم، اما سخنگویان حکومت از گفت‌وگو خودداری کردند.

درهمین حال، لعل محمد لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان می‌گوید، اوضاع بحرانی روان در افغانستان مربوط به جنگ استخباراتی است و نباید به یک قوم خاص نسبت داده شود.

لعل محمد لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل محمد لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

آقای لعل روز پنجشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت: "هیچگاه در افغانستان جنگی زیرنام مذهب نشده. اگر هرکسی بنام مذهب دخالت کند و تراژدی انسانی را در اینجا ایجاد کند، همه مردم افغانستان از هر ملیت یا مذهب، می‌دانند که این کار حلقات استخباراتی خارجی است."

بربنیاد گزارش‌ها ایران درسال‌های پسین هزاران شهروند افغانستان مقیم آن کشور را در صفوف فاطمیون برای جنگ به سوریه فرستاده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیوند به سخنان اخیر عبدالمنان نیازی به رادیو آزادی می‌گوید که آقای نیازی سالها پیش از گروه طالبان جدا شده است.

XS
SM
MD
LG