لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

مقام‌ها: طالبان ۱۳نیروی خیزش‌ مردمی و یک پولیس را در تخار کشته اند


آرشیف
آرشیف

مقام‌های محلی تخار می‌گویند که طالبان با استفاده از سلاح‌های لایزری سیزده نیروی خیزش‌های مردم و یک پولیس را در ولسوالی خواجه بهاءالدین این ولایت کشته اند.

اگر چه گفت‌وگوهای صلح میان افغانان بیش از هر زمان دیگر نزدیک شده است، اما هنوزهم طالبان حمله‌های خود را در شماری از ولایت‌ها در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور افزایش داده اند.

در آخرین مورد قطعۀ سرخ طالبان ۱۴ تن را در یک حمله ۱۲:۳۰ ناوقت شب چهارشنبه در ولسوالی خواجه بهاءالدین تخار کشتند – خبری که مقام‌های محلی تخار آن را تایید می‌کنند.

محمد جواد هجری سخنگوی والی تخار روز پنجشنبه(۳۰ اسد) به رادیو آزادی گفت که قطعه سرخ طالبان با استفاده از اسلحه‌های لایزری این حمله را انجام داده اند.

محمد جواد هجری سخنگوی والی تخار
محمد جواد هجری سخنگوی والی تخار

آقای هجری گفت: "شب گذشته نزدیک ۱۲ و نیم شب، قطعه سرخ طالبان با لایزر در ولسوالی بهاوءالدین به قیام مردمی ملک تاتار حمله کردند که متاسفانه ۱۳ تن از آنان کشته شد و ۴ تن دیگر زخم برداشته است."

ملک احمد تاتار فرمانده خیزش‌های مردمی در ولایت تخار
ملک احمد تاتار فرمانده خیزش‌های مردمی در ولایت تخار

آقای هجری افزود که اردوی ملی در مسیر رفتن به ساحه جنگ بود که گروه طالبان به آنان حمله کردند و در اثر آن یک سرباز کشته و ۲ تن دیگر زخمی شد.

در همین حال مقام‌های محلی ننگرهار می‌گویند که طالبان شب گذشته در محله نوکرخیل ولسوالی خوگیانی در برابر نیروهای امنیتی حمله کردند که در نتیجه آن ۴ سرباز کشته و ۷ تن دیگر زخمی شد.

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهای می‌گوید که در این رویداد ۱۰ طالب نیز کشته شده اند.

هرچند طالبان در باره رویداد شب گذشته در ولایت تخار، چیزی نمی‌گویند، اما مسئولیت رویداد ولایت ننگرهار را برعهده گرفته و ادعا می‌کنند که ۱۰ سرباز افغان در این حمله کشته شدند.

اما پرسش این‌جاست که آیا طالبان به جنگ افزارهای لایزری دست یافته اند یا نه؟ پرسشی است که مقام‌های امنیتی و دفاعی در کابل به آن پاسخ روشن نمی‌دهند، اما یک منبع امنیتی که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش گرفته شود به رادیو آزادی این موضوع را تایید می‌کند.

منبع می‌گوید که دو سال پیش طالبان به این سلاح دست یافته اند و در شب با استفاده از دوربین هدف را مشخص می‌کند. به گفته او، قطعه سرخ طالبان از این اسلحه استفاده می‌کنند.

اما به گونه مستقل این موضوع تاهنوز تایید نشده است.

شماری از آگاهان مسائل نظامی می‌گویند که قطعه سرخ طالبان با اسلحه‌های پیش‌رفته مجهز اند و در دو سال اخیر افزون بر شماری از ولایت‌ها، در شمال نیز فعالیت خود را بیشتر کرده است.

جنرال حی گل سلیمانخیل آگاه مسائل نظامی می‌گوید: "قطعه سرخ طالبان معادل نیروهای کماندوی افغان آماده شده اند. نیروهای این قطعه خوب تجهیز و تربیه شده اند. آنان اسلحه پیش رفته و تجهیزات دارند و حمله‌های مرگبار انجام می‌دهند."

این بار نخست نیست که ادعا می‌شود طالبان با استفاده از اسلحه لایزری چنین حمله‌ها را راه‌اندازی می‌کنند.

نزدیک به ۳ ماه پیش در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار برضد نیروهای دفاعی و امنیتی کشور حمله کردند که در نتیجه آن ۳۴ تن جان باختند. گفته شده بود که در آن حمله نیز از چنین جنگ افزارها کار گرفته شده بود.

به همین گونه در حمله ماه گذشته در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز ۱۲نیروی امنیتی جان باختند.

این در حالی است که دو روز پیش ولسوالی مرغاب ولایت غور نیز به دست گروه طالبان سقوط کرد، در این رویداد ۳ سرباز افغان کشته و ۴ سرباز دیگر زخمی شدند.

حکومت افغانستان می‌گوید که دیروز این ولسوالی دوباره تحت حاکمیت حکومت برگشته است.

XS
SM
MD
LG