لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

امریکا تلاش‌ها برای فعال ساختن دوباره تحریم‌ها بر ایران را آغاز کرد


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

ایالات متحده امریکا دیروز پنجشنبه ۲۰ اگست رسماً پروسه فعال ساختن مکانیزمی را آغاز کرد که به اساس آن تحریم‌های ملل متحد علیه ایران دوباره جاری می‌شوند.

امریکا ادعا می‌کند که ایران موافقتنامه اتومی با قدرت‌های بزرگ جهان را که در سال ۲۰۱۵ امضا کرده بود، پامال کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در سال ۲۰۱۸ کشورش را از این موافقتنامه خارج کرد.

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا یک نامه را به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاد که در آن به گفته مقامات امریکایی موارد تخطی‌های ایران از این موافقتنامه درج شده است.

این اقدام آغاز تلاش‌های امریکا برای فعال ساختن پروسه‌ای می‌باشد که متحدین امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را رد کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ عضو دارد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا شام چهارشنبه ۱۹ اگست گفته بود که کشورش می‌خواهد تقریباً تمام تحریم‌های ملل متحد علیه ایران که در حال تعلیق می‌باشند، دوباره فعال شوند.

با امضای موافقتنامه بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان در سال ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد تحریم‌ها را علیه ایران کاهش داد و در برابر آن ایران برنامه‌های اتومی خود را محدود ساخت. اکنون امریکا خواستار برگشت این تحریم‌ها می‌باشد.

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفت ۳۰ روز بعد از این یادداشت یک بخشی از تحریم‌های ملل متحد علیه ایران دوباره فعال خواهند شد از جمله تمدید ممنوعیت فروش اسلحه به این کشور.

این اقدام ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل متحد با مخالفت رو‌به‌رو شده زیرا بعضی از اعضای این شورا حق ایالات متحده را در این مورد سوال برانگیز می‌خوانند، چون امریکا از پیمان اتومی با ایران خارج شده است.

اما ایالات متحده امریکا می‌گوید در موافقتی که تحریم‌ها را علیه ایران کاهش داده و قطعنامه شورای امنیت ملل متحد هم به اساس آن ترتیب شده، نام امریکا شامل است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در یک مکتوب به سازمان ملل متحد نوشته است که امریکا برای آغاز دوباره تمام تحریم‌های ملل متحد علیه ایران حق ندارد و از اعضای شورای امنیت ملل متحد خواست که این تلاش امریکا را رد کنند.

کشورهای اروپایی امضا کننده موافقتنامه اتومی بریتانیا، فرانسه، جرمنی و همچنان روسیه و چین که بجز از جرمنی همه، اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد می‌باشند با این تصمیم امریکا موافق نیستند.

XS
SM
MD
LG