لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

واشنگتن اگزامینر مطلبی را در مورد سیاست خارجی جو بایدن نشر کرده است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

واشنگتن اگزامینر

روزنامه واشنگتن اگزامینر در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد سیاست خارجی نامزد ریاست جمهوری امریکا از حزب دموکرات جو بایدن که در بخش آن می‌نویسد آقای بایدن به یک اداره سابق تعلق دارد که سیاست خارجی‌اش مخصوصاً در رابطه با افغانستان فلاکت‌بار بود.

اما به نوشته واشنگتن اگزامینر جو بایدن در اداره رئیس جمهور اوباما یگانه نفری بود که با فرستادن ده‌ها هزار سرباز امریکا به افغانستان مخالفت می‌کرد، در حالی که دیگر تمام اعضای شورای امنیت ملی رئیس جمهور اوباما از آن حمایت می‌کردند.

به نوشته روزنامه در آنوقت تیم کاری رئیس جمهور به این باور بود که اگر قوای بیشتر به افغانستان فرستاده شود طالبان تحت فشار قرار می‌گیرند و برای حکومت افغانستان موقع نفس کشیدن مهیا می‌شود تا اصلاحات لازمی را در حکومت ایجاد کند و با فساد اداری گسترده مبارزه نماید، ولی به نوشته روزنامه فساد در افغانستان از بین نرفت و یگانه چیزی که زیاد شد تعداد تابوت‌های قربانیان طالب بود.

به نوشته روزنامه در مورد سیاست خارجی جوبایدن بسیار نکات هنوز مبهم است و هیچ‌کس پیش‌بینی کرده نمی‌تواند که در مورد افغانستان و دیگر مناطق جهان چگونه خواهد بود. به‌نظر روزنامه این سیاست بیشتر به تیم شورای امنیت ملی وی ارتباط می‌گیرد که کی‌ها در آن عضویت خواهند داشت و تا چه حد صلاحیت تصمیم‌گیری به آنها داده می‌شود.

کرستین ساینس مانتور

روزنامه کرستین ساینس مانتور در شماره اخیر خود نوشته است در حالی که افغانستان در ‌آستانه مذاکرات صلح با طالبان قرار دارد رئیس جمهور این کشور روشی را پیش گرفته که تمام طرف‌ها را راضی نگهدارد، یعنی هم کسانی که طرفدار حقوق مدنی می‌باشند، هم محافظه کاران و هم جامعه جهانی را.

به نوشته روزنامه از یک سو رئیس جمهور اشرف غنی سیاستی را دنبال می‌کند که به گروه‌های خوشبین به طالبان بگوید، چرا به‌سمت طالبان می‌روند زیرا حکومت چیزهایی را که آنها از طالبان می‌خواهند برای آنها فراهم می‌کند.

روزنامه در این بخش به قوانین نو رسانه‌ها، نظارت بر موسسات غیردولتی و همچنان به واقعه ای که در لویه جرگه علیه خانم بلقیس روشن رخ داد در حالی که رئیس جمهور در اسیتژ حضور داشت اشاره می‌کند. روزنامه می‌نویسد این قوانین نظارت دولت را بر رسانه‌ها و موسسات غیردولتی زیاد می‌کند، چیزی که سازمان‌های حقوق بشر از جمله امنستی انترنیشنل آنرا تهدید جدی به موجودیت جامعه مدنی در این کشور می‌خواند.

روزنامه می‌نویسد اگر به این‌حالات توجه شود حکومت به‌سمت راضی کردن طالبان در حرکت است، اما همزمان کارهایی را انجام می‌دهد که جامعه مدنی، زنها و جامعه جهانی را نیز راضی نگهدارد. در این بخش روزنامه به اختصاص دادن چوکی‌های معاون والی در تمام ۳۴ ولایت افغانستان برای زنان اشاره کرده و می‌نویسد با این اقدام حکومت رئیس جمهور غنی نشان می‌دهد که دست آوردهای ۱۹ سال گذشته را قربانی نخواهد کرد. به این ترتیب به نوشته روزنامه حکومت طرفداری زنان و جامعه مدنی را بخود جلب می‌کند و به جامعه جهانی هم یک پیغام مثبت می‌فرستد.

XS
SM
MD
LG