لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

یکی از بازماندگان قربانیان تروریزم: به خانوادۀ ما رسیدگی نشده است


طفلی که در یک انفجار در هلمند زخمی شده با پدرش
June 29, 2020
طفلی که در یک انفجار در هلمند زخمی شده با پدرش June 29, 2020

امروز جمعه ۲۱ اگست برابر است به روز جهانی گرامی‌داشت از قربانیان تروریزم.

خانواده های قربانیان تروریزم در افغانستان می‌گویند حکومت هیچ برنامۀ به هدف رسیدگی به قربانیان تروریزم ندارد.

فرحناز فروغ یکی از بازماندگان قربانیان تروریزم در افغانستان است. خواهرش چهار سال پیش در یک حملۀ انتحاری در برابر حوزه‌ ششم پولیس در کابل کشته شد.

او می‌گوید خواهرش تازه وارد پوهنتون فیض آباد شده بود و برای سپری کردن تعطیلات زمستانی به کابل آمده بود و کورس انگلیسی می‌رفت: "مشخصاً به خانواده خودم هیچ رسیدگی صورت نگرفته. نه تنها برای ما بلکه تمام خانواده‌های قربانیان از حمایت حکومت به دور مانده اند."

فرحناز هرچند خواهر خود را از دست داده اما می‌گوید طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان باید از جنگ دست کشیده و در برابر تروریزم بین‌المللی همدست شوند.

عطا رحمان صافی یکی دیگر از بازماندگان قربانیان تروریزم است. او پدر و کاکایش را در جنگ علیه تروریزم از دست داده.

عطا رحمان می‌گوید در آرزوی پایان جنگ در افغانستان است: "یکبار دیگر از حکومت و طالبان می‌خواهم تا از جنگ بگذرند و برای صلح پایدار دست به کار شوند تا افغان‌های بی‌گناه دیگر در این راه کشته نشوند."

تماس رادیو آزادی در این باره با صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور برقرار شد اما او در این باره اظهار نظر نکرد.

در همین حال نمایندۀ ارشد ملکی ناتو، به مناسبت روز یادبود از قربانیان رویداد‌های تروریستی، حملات اخیر بر فعالان صلح و حقوق بشری را نکوهش کرده است.

ستیفانو پونته کورفو در پیامی در تویترش، از این فعالان به عنوان مردمی یاد کرد که در جستجوی صلح عزتمند استند.

ستیفانو پونته کورفو
ستیفانو پونته کورفو

پونته کورفو همچنان تعهد ناتو برای همکاری با نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را تکرار کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۱۷، (۲۱ اگست) را به نام روز بین‌المللی گرامی‌داشت از قربانیان تروریزم تصویب کرده‌است.

افغانستان از جمله کشور‌های به شمار می‌رود که هزاران شهروندش قربانی حملات تروریستی شده اند.

تروریزم روزمره از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد. به دنبال هر حمله و انفجار مادرانی در غم فرزندان خود می‌نشینند. زنانی بیوه می‌شوند و کودکانی یتیم می‌شوند.

به همین دلیل، محمود صیقل نمایندۀ دایمی پیشین افغانستان در سازمان ملل‌متحد در سال ۱۳۹۶پیشنهاد کرده بود که باید یک روز بین‎المللی به یاد قربانیان تروریزم در افغانستان نام‎گذاری شود.

محمود صیقل نمایندۀ دایمی پیشین افغانستان در سازمان ملل‌متحد
محمود صیقل نمایندۀ دایمی پیشین افغانستان در سازمان ملل‌متحد

هرچند از قربانیان جنگ در برابر تروریزم در افغانستان آمار دقیقی در دست نیست، اما بر بنیاد یک گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر که دو سال پیش نشر شده بود، در میان سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ بیش از ۶۴ هزار تن در افغانستان در نتیحه حمله‌های تروریستی آسیب دیده اند.

یوناما، ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش شش ماه سال ۲۰۲۰ گفته که نزدیک به ۳،۵۰۰ غیرنظامی در این مدت در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

افغانستان تنها کشوری نیست که سالانه هزاران شهروند خود را در حملات تروریستی از دست می‌دهد. بلکه برخی از کشور‌ها در خاور میانه و پاکستان در همسایگی افغانستان نیز زیر تهدید تروریزم قرار دارند.

امریکا نیز در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ بزرگترین حمله‌ی "تروریستی" را شاهد بود.

در آن رویداد دو طیاره برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویارک و یک طیاره وزارت دفاع امریکا را هدف قرار دادند و یک طیاره دیگر که ربوده شده بود سقوط کرد که در نتیجه هزاران نفر کشته و زخمی شدند.

این حمله، سبب شد دوره‌ی زیر نام جنگ علیه تروریزم آغاز شود که سبب سقوط رژیم طالبان از اثر حمله‌ی ایالات متحده و هم‌پیمانانش شد.

XS
SM
MD
LG