لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

احداث جنگل‌های پسته برای حفاظت از محیط زست و تقویت اقتصادی محلی در کندز


جنگل پسته کندز
جنگل پسته کندز

مسئولان اداره زراعت کندز می‌گویند برای حفاظت از محیط زیست و تقویت اقتصاد محلی، اقدام به توسعۀ جنگل‌های پسته کرده‌اند.

زین‌الدین محمدی ۳۵ ساله باشنده ولسوالی علی‌آباد کندز می‌گوید پسته منبع اصلی درآمد خانواده دوازده‌نفری او است: "ما دیگر کار و بار نداریم، از همین جنگل‌ها سالانه پسته جمع آوری می‌کنیم. آن را مغز می‌کنیم و می‌فروشیم. همین جنگل پسته برای ما یک منبع عایداتی است. ما از همین طریق امرار معیشت می‌کنیم."

آقای محمدی افزود که امسال ۴۰ سیر پسته جمع‌آوری کرده و از آن ۱۸ سیر مغز پسته به‎دست آورده است.

او می‌گوید که توجه مردم به حفاظت از جنگل‌های پسته نسبت به گذشته بیشتر شده است: "قبلاً ما به واقع نمی‌فهمیدیم. خود درختان پسته را ریشه‌کن می‌کردیم. بعداً ما فهمیدیم که نقش جنگل در حیات ما و حتی در حیات حیوانات تاثیرگذار است. حالا ما جنگل را قطع نمی‌کنیم، ولی از محصولاتش استفاده می‌کنیم."

اداره زراعت کندز برای نگهداری جنگل‌های پسته هشت انجمن در این ولایت تشکیل کرده است.

بسم‌الله غفور، عضو انجمن جنگل‌های پسته در ولسوالی علی‌‌آباد کندز می‌گوید خانواده‌هایی که در اطراف جنگلات طبیعی پسته زند‌گی می‌کنند، از محصولات پسته درآمد خوبی به دست می‌آورند: "اقتصاد مردم کم‌زمین و بی‌زمین که در داخل و نزدیک‌های جنگل هستند، به صورت کامل وابسته به همین است. آنها دیگر شغلی ندارند. مرد کاری هم نمی‌کنند. منتهی امید آنها همین جنگل پسته است. زمانی‌که پسته جنگل‌ها پخته می‌شود، پسته را جمع آوری و مصارف خانواده‌های‌شان را تأمین می‌کنند."

محمدنصیر رازقی، آمر منابع طبیعی اداره زراعت کندز به رادیو آزادی گفت که در این ولایت ۲۱،۲۰۰ هکتار زمین جنگل‌های طبیعی و ۲۲۰ هکتار زمین جنگل‌های مصنوعی پسته وجود دارد: "در سال‌های قبل به دلیل ناآگاهی مردم و جنگ‌، جنگل‌های پسته قطع و از بین بُرده می‌شد. خوشبختانه در سال‌های اخیر ما هشت انجمن جنگلداری تشکیل کردیم. آنها حفاظت و مراقبت جنگل‌های پسته را بر عهده دارند. در ضمن از اهمیت جنگل‌ها به مردم آگاهی داده شده است. نسبت به سال‌های قبل جنگل‌های پسته ما بیشتر حفاظت و رشد داده شده است."

به‌گفته آقای رازقی، امسال از جنگل‌های پسته کندز نزدیک به هزار تن پسته جمع‌آوری شده است. وی افزود که هم اکنون قیمت هفت کیلو مغز پسته در بازار داخلی ۱۰ هزار افغانی است: "جنگل‌های پسته از تخریب‌ خاک جلوگیری می‌کند. در جاهایی که جنگل باشد، بارندگی زیاد می‌باشد. در ضمن، از سیلاب‌ها جلوگیری می‌شود. حاصل خود پسته برای مردمی که در اطراف جنگل زندگی می‌کنند، منبع درآمد اقتصادی شمرده می‌شود. پسته در بازار قیمت خوب دارد."

پسته از محصولات صادراتی افغانستان است. مغز پسته افغانستان از کیفیت خوب برخودار است. به همین دلیل در بازارهای داخلی و بیرونی شهرت دارد.

XS
SM
MD
LG