لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

ارگ از تحریم برخی سران طالبان توسط پاکستان استقبال کرد


ملابرادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر (وسط) که شامل فهرست تحریم پاکستان شده است.
ملابرادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر (وسط) که شامل فهرست تحریم پاکستان شده است.

دولت افغانستان از تصمیم پاکستان برای تحریم برخی از رهبران طالبان استقبال کرده است.

وزارت امور خارجه پاکستان عصر دیروز شنبه (اول سنبله) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قطعنامه شماره ۲،۲۵۵ شورای امنیت سازمان ملل را در باره تحریم طالبان به طور کامل اجرا می‌کند.

براساس این تصمیم، سفر، دارایی‌، تجهیزات و سلاح‌های رهبران طالبان مشمول تحریم می‌شود.

اما کاخ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که پاکستان باید خیلی پیشتر این کار را می‌کرد.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یک‌شنبه (۲ سنبله) در این باره به رادیو آزادی گفت که حالا پیکار برضد تروریزم به اقدام صادقانه پاکستان بستگی دارد.

آقای مینه پال می‌گوید: "خواست افغانستان از پاکستان کاملاً واضح و روشن بود و است. حامیان و پناهگاه‌های تروریزم در خاک آن‌ها هستند. ما خواستار عمل و اقدام صادقانه پاکستان در مبارزه با تروریزم هستیم. چنین اقداماتی در برابر رهبری طالبان باید خیلی پیشتر انجام می‌شد. ما دوباره به موضع خود در این زمینه تأکید می‌كنیم كه مبارزه با تروریزم به اقدامات صادقانه و عملی بستگی دارد."

'پاکستان بر ملابرادر و سراج الدین حقانی تعزیرات وضع کرد'

هشدار سازمان FATF از درج دوبارۀ نام پاکستان در "فهرست خاکستری" !

گروه طالبان نیز درباره این اقدام پاکستان واکنش نشان داده است.

روزنامه واشنگتن به نقل از سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، نوشته است که "وضع تحریم‌ها بر اعضای تیم مذاکره‌کننده روند صلح افغانستان را با مشکل روبه‌رو کرده می‌تواند."

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

اما آقای شاهین به رادیو آزادی گفته: "این تحریم‌ها از گذشته است و این تحریم‌های وضع شده چندی پیش توسط سازمان ملل از رهبری و اعضای مذاکره‌کننده صلح به گونه موقت برداشته شده است."

اجرای این تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا با طالبان توافقنامه صلح امضا کرده و در مورد آغاز مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان نیز دیدگاه‌های مثبت وجود دارد.

آسوشیتدپرس گزارش داده که مایك پومپئو، وزیر امور خارجه امریكا در سفری به آسیای میانه به قطر می‌رود و در آنجا با رهبران طالبان دیدار خواهد كرد تا در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مذاكرات بین افغان‌ها گفتگو كند.

حالا پرسش این است که اگر سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ میلادی خواستار وضع تحریم بر رهبری طالبان شده بود، پاکستان چرا حالا اقدام کرده؟

پاکستان سال گذشته به دلیل پولشویی و حمایت از تروریزم در فهرست خاکی قرار گرفت و اکنون از هراس آن که شامل فهرست سیاه نشود، به وضع تحریم‌ها در برابر طالبان اقدام کرده است.

پاکستان سال گذشته به دلیل پولشویی توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و همچنین عدم انجام اقدامات عملی در این دو بخش در لیست خاکستری قرار گرفت.

همچنین هشدارهایی مبنی بر شامل شدن در فهرست سیاه دریافت کرد.

آرشیف، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر
آرشیف، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر

برخی از تحلیلگران اکنون بر این باورند که این کشور از ترس به اعمال تحریم در برابر رهبران طالبان اقدام کرده.

شعیب رحیم کارشناس اقتصادی می‌گوید: "بدون شک این بخشی از همان روند است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا قبل از نشست «FATF» به جهانیان نشان دهند که آن‌ها از گروه‌های تروریستی پشتیبانی نمی‌کنند و مجازات‌هایی را برای آن‌ها وضع کرده‌اند تا حدود زیادی این مربوط به همان محدودیت‌هاست."

این در حالیست که بسیاری از رهبران طالبان از جمله اعضای اصلی شبکه حقانی در پاکستان زندگی می‌کنند. شماری از رسانه‌های پاکستانی نیز از دارایی و سرمایه‌گذاری رهبران طالبان در آنجا خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG