لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

سفر هیئت طالبان به پاکستان دو روز پس از وضع تحریم‌ها


اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر
اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر

دو روز بعد از اعلام وضع محدودیت‌های تازه پاکستان بر شماری از مقام‌های ارشد طالبان، ملا عبدالغنی برادر و هیئت همراهش به پاکستان رفته است.

ملا برادر رئیس گروه سیاسی طالبان در دوحه مرکز قطر است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیشب (۲ سنبله) در صفحه تویترش ضمن اعلام سفر هیئت طالبان به پاکستان نوشته بود، این هیئت با مقام‌های ارشد پاکستانی روی مسایل تازه‌ی مرتبط با صلح افغانستان، مشکلات مهاجران افغان در پاکستان و موضوعات دیگر صحبت می‌کند.

شاهین ادعا کرده که این سفر به دعوت وزارت خارجه پاکستان صورت گرفته است.

وزارت خارجه پاکستان در این مورد که با اعلام محدودیت‌های تازه بر رهبران طالبان، چرا از رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر دعوت کرده؟ چیزی نگفته است.

پاکستان به تاریخ هژدهم ماه اگست از وضع تحریم‌ها بر شماری از رهبران گروه‌های مسلح به شمول شبکه حقانی و طالبان افغان، بر اساس یک قطعنامه‌ی شورای امنیت ملل‌متحد، خبر داد.

اسلام‌آباد در (۲۲ اگست) هم در یک اعلامیه جداگانه گفت، نوسازی تحریم‌ها به معنی وضع محدودیت‌های تازه نه، بلکه تطبیق تحریم‌های قبلی است.

وزرات خارجه: تحریم برخی رهبران طالبان از سوی پاکستان انکشاف مهم است

'پاکستان بر ملابرادر و سراج الدین حقانی تعزیرات وضع کرد'

قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت محدودیت‌های را بر شماری از رهبران طالبان به شمول ملا برادر و سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی وضع کرده‌است.

حکومت افغانستان از این اعلام پاکستان استقبال کرده و آن را یک پیشرفت مهم خوانده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مورد گفت: "اعلامیۀ وزارت خارجه پاکستان که بر اساس قطعنامه شورای امنیت، تطبیق تحریمات بر طالبان را در بر دارد پیشرفت مهم است. وزارت خارجه افغانستان این اعلامیه را به دست آورده، روی آن غور می‌کند و دولت افغانستان بعد از بررسی‌ها موقف‌اش را در مورد شریک خواهد ساخت."

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

گران هیواد تا ناوقت دیروز در این مورد چیزی نگفته بود که چرا پاکستان با وجود اعلام تطبیق تحریم‌ها بر رهبران طالبان، ملا برادر و هیئت همراهش را به پاکستان دعوت کرده‌است.

حکومت افغانستان بار بار از پاکستان خواسته در موضوع صلح افغانستان همکاری صادقانه کند.

گاه‌گاه بر پاکستان اتهام وارد شده که در موضوع صلح صادق نیست و نقش دوگانه بازی می‌کند.

ولی زاهد حفیظ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در کنفرانس خبری هفته‌وارش گفت، تلاش‌های مشترک بود که پروسه صلح افغانستان را تا این‌جا به پیش برد.

به‌گفته وی، پاکستان به این باور است که از فرصت تاریخی موجود استفاده مثمر شده، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بزودی آغاز شود.

XS
SM
MD
LG