لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

هشت صبح به وضع تعزیرات پاکستان بر سران طالبان پرداخته است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش با توجه به وضع تعزیرات از سوی پاکستان بر سران طالبان و القاعده نوشته، واضح است که در چنین شرایطی، پاکستانیان صرف جهت اهداف اقتصادی خود شان دست به وضع تعزیرات زده‌اند.

به نوشته روزنامه، پاکستان که هیچ‌گاه به فشارهای بین‌المللی در بارۀ برخورد جدی با سران طالبان تن نداده بود، بر‌ اثر فشارهای یک نهاد نظارت بر پول‌شویی دست‌کم در ظاهر قضیه، بر شماری از رهبران طالبان تعزیرات وضع کرده‌است.

روزنامه افزوده که اسلام‌آباد می‌خواهد با وضع این تعزیرات، مانع قرار گرفتن در "فهرست سیاه" از سوی سازمان موسوم به «گروه ویژه اقدام مالی» به علت تمویل هراس‌افگنی شود.

سازمان "گروه اقدام مالی" یک اتحادیه بین‎‌المللی مبارزه با پول‌شویی است که پاکستان حالا در فهرست خاکستری این سازمان قرار دارد.

گروه ویژه اقدام مالی یا «FATF» در سال ۱۹۸۹ با نگرش به سیاست‌های توسعه‌‌ای برای مبارزه در برابر پول‌شویی و تمویل هراس‌افگنی ایجاد شد.

این گروه در سال ۲۰۱۸ پاکستان را در «فهرست خاکستری نظارت» قرار داد. قرار است در اکتوبر امسال موقف پاکستان در این زمینه از سوی این اتحادیه بین‌المللی از نو ارزیابی و در مورد آن تصمیم گرفته شود.

هشت صبح در پایان افزوده، نگرانی اما این است که تجربه تحریم و تعزیرهای بین‌المللی در جهان نشان داده که گروه‌ها و کشورهایی که به تعهدات بین‌المللی اهمیت نمی‌دهند، راه دور زدن هر گونه تعزیر و تحریم را پیدا می‌کنند.

  • افغانستان

روزنامه افغانستان در یکی از مقالات‌اش نوشته که طالبان و القاعده دو پدیده‌ی مخالف دولت در افغانستان با ایدئولوژی و انگیزه‌ی مشابه در برابر نظام افغانستان و نیروهای بین‌المللی می‌جنگند.

به نوشته مقاله‌نویس، حضور القاعده در افغانستان پیش از ظهور طالبان در زمان جنگ افغان‌ها در برابر نیروهای شوروی نیز ملموس بود؛ اما از تأثیرگذاری امروز برخوردار نبود.

روزنامه افزوده که به اساس توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان در قطر، طالبان مکلف اند تا با القاعده قطع ارتباط کرده و هر گونه تهدید از جانب این سازمان علیه منافع آمریکا و غرب از خاک افغانستان به عهده طالبان است.

روزنامه به نقل از گزارش وزارت دفاع آمریکا به کانگرس این کشور نوشته که روابط القاعده و طالبان نه‌تنها قطع نشده‌است؛ بلکه آنان در یک هماهنگی تنگاتنگ در برابر نیروهای امنیتی افغان مشترکاً می‌جنگند.

به باور نویسنده توافق‌نامه قطر به یک سند بدون ضمانت اجرا می‌ماند که محتوی آن در حال حاضر به نفع طالبان است؛ اگر بازنگری جدی در تمام موارد فوق با حضور ناظران بین‌المللی صورت نگیرد، در آینده‌ی نزدیک تهدیدات بر علیه آمریکا مضاعف شده و افغانستان مجدداً به پایگاه تروریسم جهانی مبدل خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش به بازداشت دوباره‌ای علیپور یک فرد مسلح غیر مسئول تأکید کرده‌است.

این روزنامه مدعی شده که علیپور در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی پنج تن از باشنده‌های کندهار را اختطاف کرده‌است و در گذشته نیز دست به کارهای غیر قانونی زده است.

ادعایی‌که تا کنون به طور رسمی تأیید نشده‌است.

نویسنده تأکید کرده، علیپور نمی‌تواند به تنهایی دست به همچو کاری بزند، به باور نویسنده در عقب وی دست‌های دیگری نیز وجود دارند که حکومت باید در زمینه جدی اقدام کند.

هیواد افزوده، آن مقام‌هایی که ضامن رهایی علیپور از زندان شده‌اند مسئولیت دارند تا علیپور را به ارگان‌های عدلی و قضایی بسپارند.

هیواد در حالی همچو اظهارات را به نشر می‌رساند که روز گذشته نیروهای امنیتی کشور از بازداشت زمری پیکان فرمانده پیشین پولیس نظم عامه خبر دادند.

XS
SM
MD
LG