لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

رهبر اپوزیسیون بلاروس با معین وزارت خارجه امریکا در لتوانیا دیدار کرد


سویتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس
سویتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس

سویتلانا تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس امروز دوشنبه (۲۴ اگست) در لیتوانیا با استیون بیگن معاون وزارت خارجۀ امریکا دیدار کرده و روی راه‌های حل صلح‌آمیز معضله پسا انتخابات در آن کشور که موج وسیعی از اعتراضات را باعث شد، صحبت کند.

این دیدار یک روز بعد از آن صورت می‌گیرد که بیش از ۱۰۰ هزار تظاهرات کننده، در جاده‌های مینسک پایتخت بلاروس برآمده و اعتراض‌شان را علیه انتخاب مجدد الکساندر لوکاشینکا به حیث رئیس جمهور و سرکوب خشونت‌بار تظاهرات در حالی ابراز داشتند که تدابیر امنیتی در بلاروس شدید است و اردو هشدارهای تازه داده است.

وزارت داخله بلاروس می‌گوید، کسی تازه دستگیر نشده است. این نمایانگر فاصله‌گیری از خشونت‌ها بعد از آن است که هزاران تن در جریان تظاهرات چند روز گذشته دستگیر و حد اقل سه تن کشته شده‌اند.

اعتراض کنندگان بدون آن که با پولیس درگیر شوند، ناوقت دیشب از جاده‌ها دور شدند.

اعتراض‌ها در بلاروس
اعتراض‌ها در بلاروس

تجمع بزرگ دیروز (۲۳ اگست) در مینسک مارش برای بلاروس جدید عنوان شد و اعتراض کنندگان در آن خواهان کناره روی لوکاشینکا و برگزاری انتخابات جدید بودند.

شماری زیاد از مردم در میدان استقلال مینسک جمع شده بودند و بیرق‌های بلاروس و بنرهای طویل را حمل کرده و خطاب به لوکاشنکا که ۲۶ سال در قدرت بوده، شعار می‌دادند:" ترک کن! خارج شو!"

بعد از آن که تظاهرات دیروز کمرنگتر شد، یک ویدیو در صفحه تلگرام منتشر شد که لوکا شینکا را نشان می‌دهد با ماشیندار در دست و واسکت ضد مرمی بر تنش، سوار در یک هلیکوپتر در حال پرواز برفراز شهر است.

هنگامیکه هلیکوپتر حامل لوکاشینکا در صحن حویلی ریاست جمهوری نشست می‌کند و لوکاشینکا از آن پیاده می‌شود صدایش شنیده شده است که می‌گوید "آن‌ها مانند موش‌ها فرار کردند".

لوکاشینکا به اردو دستور داده در حال آماده باش جنگی قرار داشته باشند که این مسئله، سرکوب خونین تظاهرت را محتمل به نظر می‌رساند.

الکساندر لوکاشینکا، رئیس جمهور بلاروس
الکساندر لوکاشینکا، رئیس جمهور بلاروس

تظاهرات وسیع علیه لوکاشینکا در شهرهای دیگر بلاروس به شمول بریست و هرودنو و حتی در خارج از بلاروس در لیتوانیا به راه افتاده بود.

در لیتوانیا جایی که سویتلانیا تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس امروز در آن با معین وزارت خارجه امریکا دیدار می‌کند، زنجیره‌ی انسانی ۳۰ کیلومتری از ویلنوس تا سرحد بلاروس ایجاد شده است.

قابل ذکر است که دسترسی مردم به انترنت در بلاروس با مشکل مواجه شده و گفته می‌شود این تلاش دیگر مقام‌ها برای جلوگیری از اعتراضات علیه لوکاشینکاست.

XS
SM
MD
LG