لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

عملیات وزارت داخله در ولایت پنجشیر بی‌نتیجه پایان یافت


پنجشیر مسدود بود سرک
پنجشیر مسدود بود سرک

عملیات نیروهای ویژه اعزامی وزارت داخله افغانستان برای بازداشت کرام‌الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در ولایت پنجشیر بی‌نتیجه پایان یافت.

صدای فیر و جریان تقابل نیروهای اعزامی با مردم محل ده‌ها سرباز نیروهای ویژه وزارت داخله در دل شب از هلیکوپتر به روستای «سنگانه» فرودآمدند – جایی که کرام‌الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان زندگی می‌کند. همزمان ده‌ها فرد مسلح در مخالفت با بازداشت آقای کریم دست به شلیک زدند.

کرام‌الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان
کرام‌الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان

محمد امین صدیقی، معاون والی پنجشیر به رادیو آزادی گفت: "شب گذشته نیروی وزارت داخله در ولایت پنجشیر عملیات نمودند که در راس‌شان آقای طوطاخیل، رئیس تحقیقات جنایی وزارت داخله بود و گفته می‌شود که قومندان خاص وزارت داخله در بین نیروها وجود داشت. هیچ نوع هم‌آهنگی با ما و با نیروهای امنیتی ما و نهادهای عدلی و قضایی صورت نگرفته بود. نیروهایی که مربوط به کابل بودند، دوباره برگشت کردند. فعلاً وضیعت زیر کنترول است."

در مورد دلیل ممانعت و جلوگیری از بازداشت آقای کریم، مردم محل می‌گویند این واکنش آنها بخاطر برنامه‌های غیرمتوازن حکومت در زمینه مبارزه با فسادپیشگان است.

روح‌الله سنگی و محمدابرار باشندگان محل می‌گویند: "مردم ولایت پنجشیر قانون‌پذیر هستند. این مردم از یک مجرم و یا از یک شخص خلافکار پشتیبانی بکنند، اما رفتارهای دوگانه حکومت مرکزی افغانستان مردم را نگران ساخته‌اند. در همچو وضیعت مردم واکنش نشان می‌دهند."

"یک بام و دو هوا؛ یکی با هزاران جنایت برایش برائت داده می‌شود و مدال افتخاری برایش داده می‌شود. مردم ولایت پنجشیر مطلع شدند که دولت در قسمت تطبیق قانون یکسان عمل نمی‌کند. به همین دلیل مانع حرکت امروزی‌شان شدند. قوای مسلحی را که در پنجشیر استفاده کرد، می‌توانستند در ولسوالی‌های شمال کابل که عملاً مردم را کوچ اجباری می‌دهند، امنیت را تامین می‌کردند. این دولت بجای این‌که جای ناآرام را امن بسازد، جای امن را ناآرام می‌سازد، با لشکرکشی."

با این حال، برخی از آگاهان مسایل سیاسی به این باوراند که حکومت برای داشتن دستاورد در مبارزه بافساد اداری، در نشست آینده ژنیو دست به بازداشت شماری از افراد می‌زند.

علیم‌دادخان علیم آگاه سیاسی می‌گوید اقدام‌های اخیر حکومت نمایشی در آستانه برگزاری نشست ژنیو است.

آقای علیم می‌گوید: "حکومت افغانستان صداقتش در مبارزه‌ زیر سوال است. در رده‌های بسیار بالایی حکومت از جمله مفسدین متکرر متاسفانه نه‌تنها این‌که گرفتار نشده‌اند، بلکه دارای یک موقف بالا هم شده‌اند. گرفتاری‌های اخیر و اقدامات اخیر که زمری پیکان را گرفتار کردند و اقدامی که علیه کرام‌الدین کریم داشتند."

او می‌افزاید: "باور من این است که جامعه بین‌المللی بر حکومت افغانستان بخاطر عدم توانایی و عدم صداقتش در مبارزه علیه مفسدین کمک‌های خود را مشروط ساخته بود."

وزارت داخله افغانستان می‌گوید همه افراد متهم به فساد اداری، طبق دستور نهادهای عدلی و قضایی، پیگرد قرار خواهند گرفت.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت.

"هر قرار گرفتاری عدلی و قضایی که برسد، پولیس مکلف است به اجرایش. اقدامات خود را انجام دهند و هر کسی که امر گرفتاری‌اش به ما برسد، ما او را گرفتار می‌کنیم."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

پیش از این وزارت داخله فرمانده پولیس پنجشیر را به دلیل این که یک فرد متهم به دست داشتن در جرایم جنایی را بازداشت نکرده بود، برکنار کرد.

از سوی دیگر، شماری زیادی از اهالی پنجشیر به دلیل این که این ولایت به عنوان مکان امنی برای متهمان فراری مطرح می‌شود، اظهار نارضایتی و نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG