لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

وزارت اقتصاد: در اجرای پروژه‌های غیردولتی توازن جغرافیایی در نظر گرفته نمی‌شود


Afghanistan -Kabul The Economy Ministry
Afghanistan -Kabul The Economy Ministry

وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که در اجرای پروژه‌های موسسه‌های غیردولتی توازن جغرافیایی در نظر گرفته نمی‌شود.

در کنار نهادهای دولتی، موسسه‌های غیردولتی یکی از مراجع مهم اجرای پروژه‌های مختلف در افغانستان به شمار می‌روند.

این موسسه‌ها سالانه به ارزش ده‌ها میلیون دالر در مناطق مختلف افغانستان پروژه اجرا می‌کنند.

اکنون وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که تخصیص جغرافیایی موسسه‌های غیردولتی متعادل نیست.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد در برگۀ توییترش نوشته که مخارج سالانۀ موسسه‌های غیردولتی به حدود ۸۷۰ میلیون دالر می‌رسد، اما تخصیص جغرافیایی این موسسه‌ها متعادل نیست.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد افغانستان
مصطفی مستور، وزیر اقتصاد افغانستان

سهراب بهمن، سخنگوی وزارت اقتصاد به رادیوی آزادی می‌گوید مصرف موسسه‌های غیردولتی در برخی ولایت‌ها از جمله ولایت‌های عقب‌مانده کمتر است، اما در ولایت‌های توسعه‌یافته به ویژه شهرهای بزرگ بیشتر است.

او می‌افزاید: "مخصوصا ولایت‌های کمتر توسعه‌یافته مانند نورستان، کاپیسا، ارزگان، کنرها، فراه، سرپل، زابل، پنجشیر و پکتیا، این‌ها ولایت‌هایی هستند که در این‌ها کمتر از ۶ میلیون مصرف شده، اما در برخی ولایت‌های دیگر چیزی حدود ۳۰ میلیون دالر مصرف شده و حتی در کابل بیشتر از ۲۰۰ میلیون دالر مصرف شده است."

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان

به گفتۀ آقای بهمن، موسسه‌های غیردولتی باید بیشتر روی ولایت‌های کمتر توسعه‌یافته و مناطقی که دسترسی به خدمات کمتر است، تمرکز کنند.

در همین حال موسسۀ اکبر، هماهنگ‌کنندۀ بیشتر موسسه‌های غیردولتی، می‌گوید که این موسسه‌ها بیشتر به دلیل ناامنی در برخی مناطق پروژه‌های کمتری اجرا می‌کنند.

نعمت‌الله راهی، معاون موسسۀ اکبر به رادیوی آزادی می‌گوید که در کنار ناامنی دلیل دیگری که موسسه‌های غیردولتی پروژه‌هایشان را در برخی مناطق تطبیق نمی‌کنند، موقعیت پروژه‌ها را حامیان مالی آنها تعیین می‌کنند.

او می‌افزاید: "دلیل کلانش امنیت است. دسترسی هم به برخی ولایت‌ها دشوار است. در کل موضوع امنیت و عدم دسترسی است. همچنین موضوع تعیین جای است که از سوی تمویل‌کنندگان تعیین می‌شود. این مشکل از خود تمویل‌کنندگان نیز است."

وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که در حال حاضر نزدیک به ۲۳۰۰ موسسۀ غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان فعالیت می‌کند.

XS
SM
MD
LG