لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

یک دختر معلول در غور با سعی و تلاش به آرزوهایش رسید


Afghanistan - Zarmina Azizmi
Afghanistan - Zarmina Azizmi

نامش زرمینه عظیمی است و از یک منطقه روستایی سربرآورده است. او می‌گوید کودکی و نوجوانی‌اش را به سختی پشت سر گذاشته: "من که در ولسوالی دولتیار زندگی می‌کردم، خیلی حرف‌های زشت می‌شنیدم. خیلی ناراحتم می‌کردند. به دلیل معلولیتم، اصلاً مرا ناامید می‌کردند. من که در سر سرک راه می‌رفتم هرکس می‌گذشت، می‌گفت: اوف بیچاره را نگاه کن. این حرف باعث می‌شد که فکر کنم ضعیف هستم."

خانم عظیمی با پای در قالب گچ و عصا به دست در میان دختران سالم روزانه راه گل‌آلود مکتب را در پیش می‌گرفت تا به آروزهایش برسد: "صنف دهم مکتب بودم. روزی بود که از مکتب بیرون شدیم. اول بهار بود. باران بسیار شدید بیرون از مکتب شروع شد. چادر سیاه کتانی سر من بود. چادر رنگ داده بود. باران هم زیاد بود. قالب (گچ) هم داشتم. تر و پر از گل و لای شده بودم. وزن قالب هم زیاد شده بود. می‌افتادم و بلند می‌شدم. هیچ‌کس هم نبود که کمک کند و نمی‌توانستم چیغ بزنم."

زرمینه عظیمی بارها افتاد و برخاست، اما آموزش در مکتب را با نمرات عالی به پایان رسانید. در کانکور نتیجه خوبی به دست نیاورد، اما با پولی که از اداره شهدا و معلولان غور می‌گرفت در یک موسسۀ تحصیلات عالی خصوصی در کابل در رشته حقوق آموزش دید و با نمره عالی فارغ‌التحصیل شد. امسال در استخدام رقابتی، کارمند سارنوالی شد. حالا سارنوال منع خشونت علیه زنان در غور است.

او امیدوار است که در این سمت بتواند زمینه کاهش خشونت علیه زنان را فراهم کند."تعهد من این است که حداقل خشونت کاهش پیدا بکند. عاملان، افراد و اشخاص که علیه زن مرتکب جرم می‌شوند، به جزای اعمال خود برسند. کاری که صادقانه انجام شود، خیلی موثر تمام می‌شود. برای این که خشونت کاهش یابد."

در غور تنها زرمینه عظیمی معلول نیست، بلکه بر اساس آمار اداره شهدا و معلولین، ۲،۶۷۴ معلول در این ولایت ثبت شده‌اند.

گل‌احمد رستمی آمر شهدا و معلولین غور می‌گوید حضور معلولان در ادارات دولتی رو به افزایش است، اما هنوز هم چالش‌های بزرگی بر سر راه آنها وجود دارد: "مرکز توانمندی معلولین در غور وجود ندارد که اعضای مصنوعی برای‌شان بسازد. یک معلول را که به اعضای مصنوعی ضرورت دارد، به هرات روان می‌کنیم. آسایشگاهی برای معلولین وجود ندارد. تعداد معلولین زیر خط فقر زندگی می‌کنند."

با این حال، ضیاالحق فضلی سخنگوی وزارت شهدا و معلولین می‌گوید که در افغانستان حدود یک میلیون معلول وجود دارند که از طریق استراتژِی ملی برای آنان فرصت‌های کاری و آموزشی در نظر گرفته شده است: "بخاطر حمایت بیشتر ورثه شهدا و معلولین استراتژی معلولین را تدوین کرده‌ایم. در آن سه فیصد استخدام در ادارات دولتی برای افراد دارای معلولیت نهایی شده و فرصت‌های اشتغالزایی در شهرها است و جلب و توجه نهادهای بین‌المللی و فرصت‌های تعلیمی، صحی و تحصیلی است که در حال تطبیق است."

زرمینه عظیمی آرزو دارد که در آینده بتواند پایش را در بیرون از کشور درمان کند و تحصیلاتش را تا درجه ماستری ادامه بدهد.

XS
SM
MD
LG