لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

شمار جان باختگان در اثر سیلاب‌ها در پروان به بیش از ۱۰۰ تن رسید


باشندگان پروان حین انتقال اجساد از زیر آوارها
باشندگان پروان حین انتقال اجساد از زیر آوارها

سرازیر شدن ناگهانی سیلاب در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان در نیمه های شب (۴ سنبله) شمار زیادی از اعضای خانواده‌ها را در منازل شان در حالت خواب غافلگیر کرد.

سید مصور و عبدالباقی دو تن از گواهان رویداد چشم دیدهای شان را چنین بیان کردند: "بسیار وضعیت وخیم بود ساعت ۲:۵۰ دقیقه شب بود که سیلاب آمد و در منطقه ما و بالاتر از آن بسیار خرابی کرده است."

"خانه ها و موتر های مردم را آب برده، یک خواهر را از مسجد بیرون کردند در کانال بسیار جنس را آورده از قبیل دوشک، کمپل و وسایل خانه، مردم بسیار دچار مشکل استند، اطفال، زنان از این سرک‌ها عبور کرده نمی‌توانند تمام راه‌ها بسته شده است."

به اساس معلومات منابع مسئول در این رویداد طبیعی ده ها نفر شامل زنان و کودکان جان داده و صدها منزل مسکونی تخریب شده و یا از بین رفته اند.

از سویی هم غلام بهاءالدین جیلانی وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث به رادیو آزادی گفت که بر اساس آمارهای ابتدایی در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در شهر چاریکار مرکز پروان تا کنون بیش از ۱۰۰ تن جان باخته اند.

آقای جیلانی گفت: "متاسفانه ساعت سه شب گذشته از پنج استقامت شمال غرب شهر چاریکار سیلاب ها به وقوع پیوست که خسارات هنگفت مالی و جانی را در پی داشت. آمارهای ابتدایی ما نشان می‌دهند که بیشتر از صد تن تلف شده اند و بیشتر از سه صد تن زخمی به شفاخانه ها منتقل گردیده اند."

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:58 0:00
لینک مستقیم

ویرانی‌های ناشی از سیلاب‌ها در چاریکار
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00

در اوایل روز چهارشنبه مقام‌های حکومتی، وزیر دفاع، وزیر دولت در امور رسیدگی با حوادث و شمار دیگر از مسئولان حکومتی به محل حادثه حضور یافتند.

به اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث سیلاب‌ها همچنان در ولایت های ننگرهار، میدان وردک، نورستان، کاپیسا و پنجشیر نیز سرازیرشده است که علاوه بر ولایت پروان در این ولایت‌ها نیز تلفات جانی و خسارات هنگفت ببار آورده است.

احمد تمیم عظیمی سخنگوی این وزارت امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در اثر سیلاب‌ها دو تن در ننگرهار و دو تن در میدان وردک نیز کشته شدند.

از سویی هم شریف‌الله هوتک معاون شورای ولایتی میدان وردک به رادیو آزادی گفت که در اثر سیلاب‌ها در ولسوالی جلریز این ولایت پنج تن کشته شده اند.

سیلاب‌ها در پکتیا خساره‌های مالی و جانی برجا گذاشته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00

سخنگوی وزارت امور رسیدگی به حوادث افغانستان گفت که به اساس معلومات اولیه در اثر سیلاب‌ها حدود ۳۰۰ خانه، ۲۰۰ متر دیوارهای استنادی، صد متر سرک و صد جریب زمین‌های زراعتی تخریب شده اند.

احمد تمیم عظیمی گفت که تیم‌های نجات و کمک‌های اضطراری به مناطق سیلاب زده فرستاده شده اند.

در این حال اداره هواشناسی افغانستان گفته است که در چند روز آینده به شمول کابل برخی مناطق ولایات ننگرهار، کنر، نورستان، پکتیا، لوگر، خوست، پروان، کاپیسا و میدان وردک شاهد بارش باران‌های شدید خواهند بود و ممکن منجر به سرازیر شدن سیلاب‌ها نیز گردد.

اداره هواشناسی می‌گوید ساکنان مناطقی که در آنها احتمال جاری شدن سیلاب‌ها می‌رود، باید به مناطق امن کوچ کنند.

رئیس جمهور اشرف غنی به وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و سایر ارگان‌ها دستور داده تا به آسیب دیده‌ها، رسیدگی فوری شود.

در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها شاهراه کابل و ولایات شمال نیز به روی ترافیک مسدود شده‌است.

XS
SM
MD
LG