لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

ویروس کرونا و قرنطین سبب کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر نشده است


آرشیف
آرشیف

وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، کرونا و محدودیت‌ها بر گشت‌و‌گذار در زمان قرنطین سبب کاهش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نشده است.

سازمان ملل متحد در اواسط ماه ثور سال روان شمسی با نشر گزارشی ابراز امیدواری کرد که شرایط وضع شده بر گشت‌وگذار و مسدود شدن سرحدات در زمان قرنطین سبب خواهد شد، تا کاهش چشم‌گیری در کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر به وجود آید.

اما یافته های دولت افغانستان نشان می‌دهد که قرنطین نه‌تنها سبب کاهش در کشت کوکنار در افغانستان و تولید هیروئین در کشورهای همسایه نشده، بلکه تاثیری بر قیمت مواد مخدر در بازارهای جهانی نیز نداشته است.

نجیب‌الله احمدی رئیس ریاست سروی در معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید، کشت کوکنار در جریان قرنطین نیز صورت می‌گرفت و قاچاق‌بران مواد مخدر در این مدت با استفاده از مناطق تحت نفوذ طالبان به قاچاق مواد مخدر همچنان ادامه دادند.

آرشیف، کشت‌زار تریاک در ننگرهار
آرشیف، کشت‌زار تریاک در ننگرهار

آقای احمدی گفت: "هشتاد و هشت فیصد کشت کوکنار در ۲۹ ولایت صورت می‌گیرد و این ولایات اکثراً تحت نفوذ طالبان است. ولایاتی که با کشورهای همسایه هم سرحد است، در آنجا قاچاقبران خارجی توانستند به شکل نورمال فعالیت کنند و قرنطین بالای کار آنان هیچ تاثیری نداشته است."

او افزود: "در مجموع قیمت مواد مخدر در داخل افغانستان کاهش داشته و در بازارهای جهانی نیز افزایش نیافته است. طوری نیست که در ذخیره‌گاه‌های قاچاقبران مواد مخدر برای یکی‌-‌دو ماه مواد باشد و با تمام شدن آن قیمت‌ها تغییر کند، بلکه قاچاقبران در داخل و خارج از افغانستان برای پنج سال در ذخیره‌گاه‌های شان مواد مخدر دارند."

یافته‌های مشترک دولت افغانستان و سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از تریاک افغانستان در کشورهای همسایه به هیروئین تبدیل می‌شود، از همین رو در زمان قرنطین نیز تولید و عرضه هیروئین به بازارهای جهانی ادامه داشته است.

محمد هاشم الکوزی رئیس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مشرانو جرگه می‌گوید، در کنار جلوگیری از کشت کوکنار در مناطق تحت نفوذ طالبان، عملیات بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر در مناطق جنگی نیز لازم است که این کار نیاز به حمایه هوایی دارد ولی امکانات نیروهای افغان در این بخش خیلی اندک است.

او گفت: "در بسیاری ولایات افغانستان، همانند بدخشان، ننگرهار، هلمند، کندهار، نیمروز و فراه کارخانه‌های بزرگ تولید مواد مخدر وجود دارد. قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را از طریق بهرامچه هلمند به ایران و از آنجا به ترکیه و اروپا قاچاق می‌کنند. برای جلوگیری از این قاچاق، افغانستان به امکانات هوایی هماننده هلیکوپتر و نیروهای مجهز نیاز دارد، ولی متاسفانه این امکانات وجود ندارد و ما خواهان آن استیم که باید این امکانات در اختیار معینیت مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد."

سطح دستگیری قاچاقبران مواد مخدر در افغانستان در زمان قرنطین نیز خیلی پائین بوده است، زیرا به گفته وزارت داخله، پولیس مبارزه با مواد مخدر در این مدت سرگرم تنفیذ شرایط محدودیت بر گشت‌و‌گذار جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بود و از وظایف اصلی خود به دور مانده بودند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00
لینک مستقیم

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG