لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

'ده‌ها میلیون افغانی برای ‌آسیب‌دیدگان ناشی از سیلاب اختصاص داده شده'


وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان از اختصاص ده‌ها میلیون افغانی برای کمک به‌آسیب‌دیدگان سیل در ۱۴ ولایت خبر داده است. 
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان از اختصاص ده‌ها میلیون افغانی برای کمک به‌آسیب‌دیدگان سیل در ۱۴ ولایت خبر داده است. 

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان از اختصاص دادن ده‌ها میلیون افغانی برای کمک به‌آسیب‌دیدگان سیل در ۱۴ ولایت خبر داده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید برای رسیدگی بهتر به آسیب‌دیدگان سیل در روزهای اخیر، کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان را آغاز کرده است.

محمدقاسم حیدری، معین این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این کمک‌ها به دستور رئیس جمهوری به برخی ولایات انتقال شده است.

او افزود: "تا کنون به ولایت پروان ۸ میلیون، پنجشیر ۳.۵ میلیون به میدان‌وردک ۵ میلیون و لوگر ۳.۵ میلیون انتقال شده و در صورت ضرورت به دیگر ولایات نیز انتقال داده می‌شود."

سرازیر شدن سیلاب‌ها در میدان وردک
سرازیر شدن سیلاب‌ها در میدان وردک

آقای حیدری گفت که این پول به اضافه ۲۰۵ میلیون افغانی است که قبلاً به ولایات انتقال داده شده و به دستور رئیس جمهوری اگر به پول بیشتری نیاز باشد، پول بیشتر به ولایات آسیب دیده ارسال می‌شود.

اخیراً جاری شدن سیل در ولایت‌های کابل، پروان، پنجشیر، خوست، بامیان، کنر، نورستان، کاپیسا، میدان‌وردک، لوگر، پکتیا، پکتیکا، لغمان و ننگرهار سرازیر شده است.

به گفته مقام‌های وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، جاری شدن سیل در این ولایات ۱۵۵ تن را کشته و ۱۶۸ تن را زخمی کرده است.

آقای حیدری گفت که جاری شدن خسارات هنگفت مالی نیز در پی داشته است. به گفته او، ۱۲۹۰ خانه کاملا تخریب شده و ۱۸۶۷ خانه آسیب دیده. او افزود که ممکن است آمار تلفات و خسارات تغییر کند.

مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‌گویند کمک‌های غذایی و غیرغدایی نیز از سوی حکومت و نهادهای خیریه ملی و بین‌المللی به آسیب‌دیدگان در حال توزیع است.

اما برخی آسیب‌دیدگان از روند کمک‌رسانی انتقاد می‌کنند.

"مرتضی هستم، باشنده ولایت پروان. من یکی از متضررین سیلاب هستم. کمک‌ها به گونه عادلانه و درست توزیع نمی‌شود. به متضررین نمی‌رسد."

"نام من نیازک خان است یکی ازمتضررین درولایت پکتیا ، سیلاب زمین وخانه های ما را تخریب کرده وخواست ما ازحکومت اینست که با ما همکاری کند تا خسارات را که متقبل شدیم به مشکل ما رسیدگی شود."

اما وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید تلاش‌ها ادامه دارد تا کمک‌ها به نیازمندان داده شود.

این در حالی است که هفته گذشته جاری شدن سیل شدید در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله پروان تلفات و خسارات مالی هنگفتی به بار آورد.

گفته می‌شود بیشترین آسیب ناشی از این سیلاب‌ها به ساکنان پروان وارد شده. به گفته مسئولان محلی این ولایت، تا کنون ۱۱۰ تن کشته و ۱۲۶ تن زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG