لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

حضور طالبان در بدخشان سبب شده تا بیشتر دختران از آموزش باز بمانند


در بیشتر بخش‌های این ولایت سبب شده است تا بیشتر دختران از آموزش باز مانند.
در بیشتر بخش‌های این ولایت سبب شده است تا بیشتر دختران از آموزش باز مانند.

مسئولان در ریاست امور زنان ولایت بدخشان می‌گویند که حضور گسترده طالبان در بیشتر بخش‌های این ولایت سبب شده است تا بیشتر دختران از آموزش باز بمانند.

شبنم ۱۸ ساله باشندۀ قریه راز دره ولسوالی نسی ولایت بدخشان است. شبنم به رادیو آزادی می‌گوید که فارغ صنف دوازدهم است.

او یک سال تمام آمادگی گرفته بود تا در امتحان کانکور اشتراک کند، اما گروه طالبان مستقر در ولسوالی نسی مانع اشتراک شبنم و ده‌ها دختر این ولسوالی در کانکور گردیدند.

اکنون شبنم می‌گوید که او مانند هزارن دختر افغان آرزوی اشتراک در امتحان کانکور را دارد و از همین رو از رئیس جمهور کشور می‌خواهند که آینده آنان را تسلیم گروه طالبان نکند.

شبنم ساکن ولسوالی نسی ولایت بدخشان می‌گوید: "ما آمادگی برای اشتراک امتحان کانکور را گرفته بودیم، اما به دلیل نبود امنیت کافی نتوانستیم که در امتحان اشتراک کنیم. دختران ولسوالی مایمی موفق شدند که در امتحان کانکور اشتراک کنند، اما متاسفانه ما دختران ولسوالی نسی اشتراک کرده نتوانستیم، ما از رئیس جمهور می‌خواهیم که زمینه اشتراک کانکور را به ما فراهم کنند و سرنوشت ما را به طالبان تسلیم نکنند."

عبدالرحمن طلعت یکی عضو شورای ولایتی بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که اکثریت مکاتب ولسوالی های راغستان و کوهستان در ساحات زیر حاکمیت طالبان است، از همین رو طالبان امسال در این دو ولسوالی به دختران اجازه ندادند که از صنف ششم به بالا درس بخوانند.

عبدالرحمن طلعت عضو شورای ولایتی بدخشان می‌گوید: "در ولسوالی راغستان و کوهستان، بیشتر مکاتب در زیر حاکمیت طالبان هستند. طالبان دختران را تا صنف ششم درس خواندن را دادن، اما تا صنف دوازدهم نگذاشتند که دختران درس بخوانند. بیشتر دختران این ولسوالی در امتحان کانکور اشتراک نکردند."

فرشته احمدی یکی از فعالان حقوق زن در بدخشان، وضعیت آموزش زنان را در این ولایت نگران کننده عنوان می‌کند.

به گفته خانم احمدی هرگاه گروی طالبان در بخش آموزش زنان بدخشانی محدودیت وضع کنند، در کوتاه مدت اکثریت دختران این ولایت دست از آموزش بر خواهد برداشت.

فرشته احمدی فعال حقوق زن در بدخشان می‌گوید: "از دو دهه به این‌سو دختران و زنان بدخشانی در بخش‌های آموزش و پرورش دستاوردهای خیلی کلان دارند، اما متاسفانه در این اواخر حضور گسترده طالبان در بخش‌هایی از بدخشان سبب شده است تا بیشتر دختران دست از آموزش بردارند، مثلاً دختران در ولسوالی کوهستان و راغستان از صنف ششم دیگر اجازه درس خواندن برایشان داده نمی‌شود و طالبان در ولسوالی‌های نسی و مایمی مانع اشتراک آنان در امتحان کانکور شدند."

شماری از فعالان حقوق زن در بدخشان با اشاره به این اقدام طالبان از تأمین حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح نگران هستند. این فعالان حقوق زن می‌گویند اگر طالبان با چنین تفکری شامل نظام شوند، زنان در تمامی زمینه‌ها یک عقب‌گرد را تجربه خواهند کرد.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که ممانعت دختران ولسوالی‌های درواز، مشکل منطقه‌ای بوده، مردم محل به طالبان گفته بودند که دختران شان برای اینکه در امتحان کانکور اشتراک کنند، چندین روز بدون محرم در سفر بودند.

اکنون سخنگوی طالبان می‌گوید که هیئتی به ولسوالی‌های درواز رفته و مشکل ممانعت دختران را حل خواهد کرد.

با این حال آلینا غیاثی رئیس امور زنان بدخشان از گروهای درگیری جنگ می‌خواهند که سرنوشت زنان این ولایت را به بازی نگیرند و مطابق گفته‌های شریعت اسلامی آموزش علم برای زن و مرد فرض است.

XS
SM
MD
LG