لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

هشدار از جاری شدن سیل در ۸ ولایت افغانستان


سیلاب در ولایت میدان وردک
سیلاب در ولایت میدان وردک

به دنبال بارندگی شدید و جاری شدن سیل مرگبار در ۱۴ ولایت افغانستان در هفته گذشته، مقام‌ها در مورد احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۸ ولایت در روزهای آینده هشدار داده‌اند.

احمدتمیم اعظیمی، سخنگوی وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که اداره هواشناسی گزارش داده که در هفته جاری ممکن است بارندگی شدید و سیل در ولایات بدخشان، پروان، لغمان، کنر، نورستان و خوست رخ دهد.

او گفت: "در هفته‌ای که قرار داریم، احتمال بارندگی و سیلاب‌ها در برخی ولایات پیش‌بینی شده است آن ولایات شامل بدخشان، بغلان، پنجشیر، ولسوالی غوربند ولایت پروان، لغمان، کنر، نورستان و خوست ولایاتی هستند که احتمال وقوع سیلاب‌ها در هفته جاری وجود دارد."

به گفته آقای عظیمی، ۵۰۰ هزار تن در ولایاتی که احتمال وقوع سیلاب در آن‌ها پیش‌بینی شده، با خطر مواجه هستند.

آقای عظیمی می‌گوید کمیته‌های ولایتی نشست‌های برگزار کردند و تحکیم‌کاری محلات آسیب‌پذیر ادامه دارد و انتقال مردم از محلاتی که احتمال جاری شدن سیلاب در آنجا است آغاز شده است.

به گفته او در این ولایات پول نقد نیز فرستاده شده و کمک‌های اولیه در انبارهای ولسوالی‌ها انتقال داده شده است.

آقای عظیمی می‌گوید در ولایات در معرض خطر به مردم از طریق امامان مساجد این مسئله مطرح شده است.

هفته گذشته در اثر جاری شدن سیل در ولایات کابل، پروان، پنجشیر، خوست، بامیان، کنر، نورستان، کاپیسا، میدان‌وردک، لوگر، پکتیا، پکتیکا، لغمان و ننگرهار شماری زیادی افراد کشته و زخمی شدند.

به گفته مقام‌های وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در اثر جاری شدن سیلاب‌های اخیر ۱۸۹ تن جان باخته ۱۶۹ تن زخمی، ۵۵ خانه تخریب و ۲،۹۹۶ خانه دیگر آسیب دیده است.

سیلاب ها در ولایت پروان تلفات جانی و خسارات مالی هنگفت برجای گذاشت.
سیلاب ها در ولایت پروان تلفات جانی و خسارات مالی هنگفت برجای گذاشت.

حالا سوال این‌جا است که با توجه به سیلاب‌های هفته گذشته برای نجات مردم از سیل چه تدابیری باید روی دست گرفته شود.

رحمت‌الله حیدری، معاون سخنگوی ولایت پروان می‌گوید بیشتر مردم ولایات که به تهدید سیلاب‌ها مواجه‌اند، در دامنه کوه‌ها زندگی می‌کنند و بخاطر جلوگیری از سیلاب‌ها از دیوارهای استنادی کار گرفته می‌شود.

پروان از جمله ولایاتی است که هفته گذشته در اثر جاری شدن سیل خسارات مالی و جانی بر مردم آن ولایت وارد شد.

در عین حال شماری کارشناسان زمین‌شناسی می‌گویند پیش از این‌که سیلاب‌ها زمین را تخریب و مردم را آسیب برساند باید در مناطق تحت تهدید سیلاب‌ها منازل رهایشی ساخته نشود.

عبدالرئیس کارشناس زمین‌شناسی می‌گوید حکومت باید در ولایات در معرض خطر باید تدابیر ویژه روی دست گیرد: "اینجا بخاطر جلوگیری از سیلاب‌ها کدام ساختمان مقاوم ساخته نشده است. این یک گپ سخت است و در نظر گرفته نمی‌شود، اما این‌قدر می‌توانند جایی که خطر وقوع سیلاب است باید دیوارهای استنادی ساخته شود."

به گفته مقام‌های وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، حکومت افغانستان بر بنیاد برنامه مدیریت سیلاب‌ها برای مناطق سیل‌زده شش صد میلیون افغانی را در نظر گرفته، اما به گفته این وزارت بیشتر این پول مصرف شده است.

از سوی هم امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور در صفحه فیسبوکش نوشته همه زیربناها و ساختمان‌های که ویران شده یا آسیب دیده بازسازی می‌شود. او تأکید کرده که کار برای بازسازی و پاک‌کاری نهر پروان به شدت ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG