لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

حکومت افغانستان پرداخت حقوق معلولان غیر جنگی را قطع کرده است


شماری از معلولین در ولایت فراه
شماری از معلولین در ولایت فراه

زلمی ۴۸ ساله در حادثه ترافیکی پایش قطع شد و مدتی به عنوان معلول از دولت حقوق می‌گرفت، اما براساس تصمیم تازه حکومت، دیگر حقوقی به او پرداخت نمی‌شود.

او می‌گوید کمیته ولایتی بررسی اسناد معلولان اسنادش را بررسی کردند، او را مستحق دریافت حقوق معلولیت نشناخت: "من با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستم. معاش را دولت قطع کرده. من وسایل خانه‌ام را فروختم. هشت نفر نانخور دارم. توان کار ندارم. اگر دولت دوباره معاشم را پرداخت نکند، محبور به فروش خانه و زمینم می‌شوم."

روزی معلول دیگر است که از زمان تولد فلج بوده. او می‌گوید پس از این تصمیم حکومت مجبور به گدایی شده است: "از جایم تکان خورده نمی‌توانم. به همین معاش دولت گذاره می‌کردم. حالا دست به گدایی زده‌ام."

بی‌بی‌گل سه فرزند معلول دارد. فرزندان او بر اثر بیماری فلج شده‌اند. او می‌گوید این تصمیم حکومت با مشکلات مالی مواجه‌اش کرده است: "نان شب خود را نداریم. دولت هم با ما کمک نکرده. معاش معلولیتم را قطع کرده. پسرم هم معلول است. کرایه موتر را حتی ندارم. در جنگ هم آسیب‌پذیر شدیم. دولت باید معاش‌های ما را قطع نکند. مردم هم با ما کمک نمی‌کند."

در همین حال مسئولان اداره شهدا و معلولین فراه می‌گویند براساس فرمان رئیس جمهور کشور معاش‌های معلولان غیر جنگی قطع شده است.

محمدقاسم، سرپرست این اداره امروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت وزارت شهدا و معلولین درخواست این معلولان را بررسی می‌کند: "براساس فرمان رئیس جمهور کمیته‌ای بخاطر بررسی اسناد معلولان ایجاد شده و معاش معلولان غیر جنگی را قطع کرده است، اما وزارت شهدا در آینده در نظر دارد که برای معلولان غیر جنگی هم دوباره معاش تعیین کند."

به گفته مسئولان اداره شهدا و معلولین فراه، نزدیک به دو هزار معلول جنگی و غیر جنگی در این اداره ثبت هستند که نیمی از آنها معلولان غیر جنگی هستند.

براساس آمار وزارت شهدا و معلولین، در حال حاضر در افغانستان حدود یک میلیون معلول جنگی و غیرجنگی هستند. پیش از این همه معلولانی که در این وزارت ثبت نام کرده بودند، حقوق دریافت می‌کردند.

گزارش: حفیظ‌الله نورزاد

XS
SM
MD
LG