لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۰

واشنگتن پست: قتل‌های هدفمند افغانستان را به لرزه درآورده است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پست

روزنامۀ واشنگتن پست در شمارۀ اخیرش مقالۀ را در مورد کشتارهای هدفمند در افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان قتل‌های هدفمندی که افغانستان را به لرزه درآورده است.

به نوشته نویسنده، چنین حملات به این هدف پلان نشده‌اند که تلفات وسیع وارد نموده یا بر عناوین رسانه‌های بین‌المللی غلبه کنند. بلکه این سلسله کشتارها در کابل و دیگر نقاط افغانستان موجی از سکوت توأم با ترس ایجاد کرده‌است.

به‌گفته نویسنده، اکثر کسانی‌که هدف قرار می‌گیرند فعالان ملکی، اعضای جامعه مدنی و مقامات میان رتبه اند.

واشنگتن پست می‌نویسد، چنین کشتارها ترس بیشتر از حملات بزرگ‌تر را ایجاد می‌کنند. به باور نویسنده حملات بزرگ در کابل و دیگر نقاط افغانستان بعد از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان کاهش یافته و بجایش حملات هدفمند شدت گرفته است.

روزنامه از قول وزارت داخله افغانستان نوشته که در شش ماه گذشته ۳۹ تن در حملات هدفمند کشته شده‌اند.

واشنگتن پست در این میان از محمد ایاز نیازی امام مسجد وزیر محمد اکبر خان، وحید شاه فلمبردار تلویزیون خورشید و عبدالباقی امین یک استاد پوهنتون یاد کرده‌است.

  • نشنل انترست

نشریه نشنل انترست در شمارۀ اخیرش سؤالی را در مورد تعهد طالبان به توافق با امریکا مطرح کرده‌است.

نویسنده مقاله شیر جان احمدزی یک محقق بخش افغانستان در پوهنتون نبراسکای امریکاست.

نویسنده در بخشی از مقاله‌اش می‌نویسد، تا حال ناظرین داخلی و بین‌المللی پروسه صلح افغانستان نتوانسته اند تأیید کنند که طالبان روابط‌شان با القاعده را قطع کرده‌اند و طالبان نیز در این رابطه سندی ارائه نکرده‌اند.

نویسنده در این رابطه به یک گزارش ماه می ملل‌متحد اشاره کرده که در آن گفته شده بود، طالبان در سال ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ چند بار با اعضای مهم القاعده دیده‌اند تا پلان‌های عملیاتی و آموزشی و تلاش‌ها برای فراهم‌سازی اقامتگاه‌های امن برای اعضای القاعده در افغانستان را هماهنگ سازند.

در مقاله آمده که بعد از امضای توافق میان امریکا و طالبان خشونت‌ها در افغانستان بیشتر شده و شماری از طالبان تأکید دارند تا برقراری نظام اسلامی به جنگ ادامه می‌دهند که این موضوع به نوشتۀ نویسنده، نگرانی‌های را در مورد تعهد این گروه به صلح ایجاد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG