لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

افغانستان: "مانع تراشی‌های جدید فراروی صلح"


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

اعلان اعضای باقی‌مانده کابینه و مخالفت‌ها با فهرست نشر شدۀ اعضای شورای عالی مصالحه از موضوعات اند که اکثر روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه (۱۱ سنبله) کابل به آن پرداخته اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش نوشته که پس از سه ماه تأخیر بالاخره اعضای باقی‌مانده کابینه افغانستان توسط فرمانی از جانب رئیس جمهور اشرف غنی معرفی شدند.

روزنامه افزوده که هم‌زمان با آن رئیس جمهور افغانستان در فرمان جداگانه‌ی اعضا و هیئت رهبری شورای عالی مصالحه ملی به ریاست عبدالله عبدالله را تعیین کرده‌است.

به نوشته روزنامه، پس از امضای توافق‌نامه سیاسی در ۲۸ ماه ثور سال جاری، گمان می‌رفت که بحران تقسیم قدرت میان دو رقیبی که در انتخابات ریاست جمهوری ادعای پیروزی داشتند به پایان رسیده باشد، اما به باور روزنامه پس از امضای توافق‌نامه سیاسی در سه ماه گذشته بر سر تقسیم قدرت روی دو جناح ارگ و سپیدار جنجال‌ها و تنش‌ها جریان داشت.

هشت صبح نگاشته که با وجود اعتراض عبدالله عبدالله مبنی بر فرمانی برای تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، اما اختلاف‌ها در مورد تشکیل این شورا آن‌قدری نیستند که دوباره روند فعالیت این شورا را با تأخیر مواجه کنند.

نویسنده در پایان تأکید کرده که نباید یک‌بار دیگر به‌خاطر مسایل سلیقه‌ای کار این شورا به تأخیر بیافتد چون به باور روزنامه، فعال بودن ارکان این شورا برای تقویت هیئت مذاکره کننده و آغاز پروسه صلح ضروری است.

  • افغانستان

روزنامه افغانستان در سرمقاله‌اش با عنوان "مانع تراشی‌های جدید فراروی صلح" نوشته که در پی صدور فرمان رئیس جمهور غنی مبنی بر تعیین اعضای رهبری شورای عالی مصالحه ملی، واکنش‌های مختلفی به این فرمان تا هنوز نشان داده شده‌است.

به نوشته روزنامه، اکنون بزرگ‌ترین مخالف این فرمان عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی به حساب می‌آید و پس از آن به نقل از روزنامه مخالفی که نخستین واکنش را در برابر آن لیست داشت، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان است.

نویسنده تأکید کرده، مهم نیست که هر کدام از طیف‌های فوق با چه انگیزه‌ای با فرمان رئیس جمهور مخالف هستند، بلکه به نوشته روزنامه مهم این است که این مخالفت‌ها یک بار دیگر کشور را به چند پارچگی سیاسی در برابر طالبان قرار می‌دهد.

روزنامه در پایان افزوده که پافشاری بر خواست‌های زودگذر سیاسی و مانع ایجاد کردن برای روند صلح و شروع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به نفع هیچ‌کس نیست.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که فهرست اعضای شورای عالی مصالحه در مشوره با عبدالله عبدالله رئیس این شورا و پس از مشوره‌های وسیع منتشر شده‌است.

روزنامه افزوده که ملت از هر تلاش و حرکت صلح حمایت می‌کند و مخالفت با روند صلح به نفع هیچ کسی نیست.

نویسنده تأکید کرده که افغانستان قبل از همه به اجماع ملی نیاز دارد، چون به باور نویسنده در حال حاضر در کشور اتحاد موجود نیست.

XS
SM
MD
LG