لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

مقام‌های بادغیس: ناامنی تا دروازه‌های مرکز ولایت گسترش یافته است


آرشیف
آرشیف

محمدامین ۳۳ ساله با تشدید جنگ‌ در ولسوالی قادس ولایت بادغیس به ولایت هرات آواره شده. او می‌گوید که شش عضو خانواده‌اش را در جنگ‌ از دست داده است.

او با پنج عضو خانواده‌اش، با کمترین امکانات در خیمه‌ای در منطقه شیدایی هرات زندگی می‌کند. آرزو دارد به زادگاهش برگردد، ولی افزایش ناامنی مانع او شده است: "سه سال می‌شود که ما به هرات آمدیم. یک‌بار جنگ شد به منطقه دره بوم، باز طالبان هاوان پرتاب کردند به خانه برادر من خورد. برادرم، همسرش و چهار فرزندش کشته شدند. ما به خاطر جنگ به هرات آمدیم."

هرات محل تجمع آوارگان جنگ در ولایت‌های غربی و شمالی افغانستان است. عبدالغفار، یکی دیگر از آوارگان جنگ بادغیس می‌گوید که شدت حملات هوایی و کشته شدن غیرنظامیان، باعث شد که به هرات فرار کند: "جنگ شد و همسایه ما شهید شد. خانه‌هایش بمباران شد. ما هم به هرات آمدیم. این‌جا قرار است. این‌جا هم به ما کمکی نشده."

محمد امین با اعضای فامیلش
محمد امین با اعضای فامیلش

ناامنی‌ تا دروازه‌های شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس، گسترش یافته است. عبدالعزیز بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس هشدار می‌دهد که ادامه بی‌پروایی حکومت در راستای مهار پیشروی طالبان، مشکلات امنیتی را غیر قابل کنترل خواهد کرد.

به گفته او، بیش از یک سال از محاصره شدید ۲۰۰ سرباز دولتی در ولسوالی بالامرغاب می‌گذرد: "ولسوالی بالامرغاب در محدوده یک کمپ اردو حکومت تسلط دارد - آن هم در محاصره شدید دشمن است و حملات صورت می‌گیرد. ولسوالی جوند ما هم محاصره‌ اقتصادی و هم محاصره نظامی است. شاهراه ولسوالی قادس از یک‌سال به این‌طرف مسدود است. هر روز طالبان در آن حضور دارند. شاهراه هرات‌بادغیس تقریباً از یک‌سال به این‌طرف به روی کارمندان دولتی مسدود شده است."

حضور جنگجویان خارجی در صفوف فرماندهی طالبان در بادغیس همیشه چالش ‌برانگیز بوده است.

فیض‌محمد میرزا زاده، معاون والی بادغیس
فیض‌محمد میرزا زاده، معاون والی بادغیس

فیض‌محمد میرزا زاده، معاون والی بادغیس یکی از دلایل افزایش حملات طالبان را حضور جنگجویان خارجی می‌داند. به گفته او، بیشتر مناطق ولسوالی‌های جوند، بالامرغاب و قادس در تیر رس طالبان قرار دارد: "جوند، بالامرغاب و قادس زیر تهدید است و مشکلات هم است. خارجی‌ها هستند در بالامرغاب، غورماچ و قیصار آنجا که سازماندهی جنگ می‌کنند و این هم حقیقت دارد و حقیقت را هم چشم‌پوشی کرده نمی‌توانیم و این‌که تعدادشان چقدر است و چقدر نیست و آن مسئله راز است."

مقام‌های محلی بادغیس می‌گویند از زمانی که نیروهای دولتی در حالت «دفاع فعال» قرار گرفته‌اند، حملات گروه طالبان در این ولایت افزایش چشم‌گیری یافته است. بادغیس مسیر ارتباطی ولایت‌های شمالی به غربی افغانستان است. به گفته‌ مقام‌های دولتی، طالبان در تلاش دستیابی به این مسیر هستند.

XS
SM
MD
LG