لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

شمار جان باخته‌گان سیلاب‌های اخیر به ۱۹۰ تن افزایش یافت


دفن اجساد افرادیکه در اثر سیلاب اخیر در چاریکار جان باختند.
دفن اجساد افرادیکه در اثر سیلاب اخیر در چاریکار جان باختند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرده که آمار قربانیان سیلاب در روزهای گذشته به ۱۹۰ نفر افزایش یافته است.

به دنبال بارندگی شدید در هفته گذشته در چهارده ولایت افغانستان از جمله ولایت پروان سیل جاری شد و این تلفات را به بار آورد.

دراین مورد احمد هنایش گزارش دارد.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان می‌گوید آمار تلفات ناشی از جاری شدن سیل هفته گذشته به ۱۹۰ نفر افزایش یافته است.

غلام‌بهاءالدین جیلانی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: "سیلاب در ولایت کاپیسا، پنجشیر، میدان‌وردک، لوگر، کابل، ننگرهار، پکتیا، خوست، نورستان، کنر، لغمان، بامیان و غزنی جاری شد که از جمله در اثر آن به تعداد ۱۹۰ تن شهید شدند که هنوز هم آمار در حالت تغییر است، ۱۷۲ تن زخمی و به تعداد ۱۰۵۵ باب منزل مسکونی کاملاً تخریب شده و همچنین به تعداد ۲۹۶۰ منزل مسکونی به صورت قسمی تخریب گردیده اند."

جسد فردی که در اثر سیلاب در چاریکار کشته شده است
جسد فردی که در اثر سیلاب در چاریکار کشته شده است

به اثر بارندگی شدید هفته گذشته در ۱۴ ولایت‌ سیلاب سرازیر شد. سیل در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، تلفات و ویرانی گسترده به بار آورد.

باسط امیری و بریالی بهادر باشندگان شهر چاریکار می‌گویند هنوز هم مردم در این شهر وحشت‌زده به نظر می‌رسند: "بسیار مردم و خانه‌ها از بین رفتند و مردم وحشت‌زده شدند. در ولایت پروان هنوز راه ها را دولت به صورت کامل پاک‌سازی نکرده. مردم دچار مشکل هستند. بسیاری جسدها در زیر آوار باقی مانده‌اند. اگر کمی هم ابرها نمایان شود، مردم از خانه‌های خود فرار می‌کنند از ترس سیلاب."

"نقشه شهر چاریکار به اثر سیلاب تغییر کرده است. بر اثر بارندگی اخیر به مردم خسارات مالی و جانی رسیده است. مردم روحیه خود را از دست داده‌اند. خانواده‌هایی که اعضای فامیل خود را از دست داده‌اند، در تلاش پیدا کردن اجساد می‌باشند. تا هنوز کسانی هستند که از زنده و مرده‌شان خبری نیست."

به گفته مسئولان، تا حال شمار کشته شده ها در این شهر به ۱۲۱ نفر و زخمی‌ها به ۱۳۶ تن رسیده. به گفته آنها ۱۵ نفر ناپدید هستند.

سیل‌زدگان می‌گویند که به کمک‌های فوری نیاز دارند و نهادهای کمک‌کننده به تهیه سرپناه، خوراک و لباس به آنها کمک کنند.

XS
SM
MD
LG