لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

غنی و اوبراین روی آتش‌بس و مذاکرات بین افغانان گفت‌وگو کردند


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

در حالی که حکومت افغانستان، پس از وقفه چند هفته‌یی، رهایی زندانیان جنجالی طالبان را از سر گرفته، گزارش‌های در مورد گفت‌وگوی رئیس جمهور اشرف غنی با مشاور امنیت ملی امریکا روی مسئله زندانیان نشر شده.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که آقای غنی و رابرت اوبراین، امروز (سه شنبه، ۱۱ سنبله) روی پروسۀ صلح افغانستان و مبادلۀ زندانیان گفت‌وگو کردند: "دوجانب روی مبادلۀ زندانیان، آغاز گفت‌وگوهای رو در رو و نیاز آتش‌بس تاکید کردند."

شورای امنیت ملی امریکا در مورد این مکالمۀ تلفونی در خبرنامۀ گفته است، اوبراین و رئیس جمهور افغانستان، گفت‌وگوهای خوبی داشتند و روی نیاز برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان بدون هیچگونه مانعی صحبت کردند.

در ادامه خبرنامه آمده است، رابرت اوبراین به حمایت امریکا از افغانستان دموکرات، قدرتمند و کشوری که بار دیگر به منبع تروریزم بین‌المللی مبدل نشود، تأکید کرده است.

شورای امنیت ملی امریکا همچنان می‌گوید که ایالات متحده در کنار نیروهای امنیتی افغانستان که قربانی‌های زیادی را برای کشور‌شان متحمل شده اند، ایستاده خواهد بود.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا
رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا

مشاور امنیت ملی امریکا و رئیس جمهور افغانستان در حالی با هم گفت‌وگو می‌کنند که رهایی زندانیان باقیمانده طالبان شام دوشنبه (۱۰ سنبله) پس از وقفۀ دو هفته‌یی از سر گرفته شد.

در این مرحله، ده‌ها زندانی طالبان دیشب به هدف گام برای آغاز مذاکرات بین افغانان از زندان پلچرخی رها شدند.

یک منبع که بنابر حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش گرفته شود، به رادیو آزادی گفته که این مرحله در چند روز آینده تکمیل خواهد شد و سپس مذاکرات بین افغانان آغاز می‌شود.

تصاویر اختصاصی از رهایی ۴۷ زندانی گروه طالبان از زندان پلچرخی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00

خبرنگار رادیو آزادی که هنگام رهایی زندانیان طالبان از زندان پلچرخی در آنجا حضور داشت، با شماری از این آزاد شده‌ها گفت‌وگو کرد. پیش از این حکومت افغانستان ۳۲۰ زندانی باقیمانده طالبان را خطرناک عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG