لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

ویسا: هیئت صلح برای آغاز مذاکرات با طالبان آماده‌گی می‌گیرد


شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل
  • ویسا

روزنامۀ ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که هیئت مذاکره‌کننده برای رفتن به قطر و آغاز مذاکرات با طالبان آماده‌گی می‌گیرد.

به نوشتۀ روزنامه روند رهایی زندانیان نیز از سه شنبه شب دوباره از سرگرفته شد و به باور نویسنده این روند تا پایان هفته جاری تکمیل خواهد شد.

نویسنده متعقد است که اگر همه موضوعات درست به پیش برود ممکن هیئت مذاکره‌کنندۀ حکومت روز پنج‌شنبه و یا هم در شروع هفتۀ آینده به قطر برود.

به باور ویسا در این مرحله دو نکته بسیار مهم است که هر دو تیم مذاکره کننده به آن توجه کنند: نخست این که به نوشته روزنامه هیئت‌های مذاکراتی باید متوجه باشند که اگر هردو از آدرس‌های جداگانه تعیین شده اند، اما در نهایت هردو طرف افغان و ملت یک کشور بنام افغانستان هستند.

و نکتۀ دوم به نقل از ویسا مدیریت وضعیت پس از توافق صلح است چون به باور نویسنده ممکن پس از آن آن‌عده از طالبان که ناراضی و خواهان ادامه جنگ اند به تشویق خارجیان دوباره سربلند کنند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش با عنوان "برای آغاز مذاکرات میان‌افغانی تلاش‌ها سرعت یافته است" نوشته که هرچند درباره آغاز مذاکرات میان‌افغانان حکومت افغانستان حرف‌های متضادی می‌زنند، اما دیده می‌شود که تلاش‌های بین‌المللی برای آغاز این مذاکرات شدت یافته اند.

روزنامه در ادامه افزوده که هفته پیش دو موضع متفاوت از دو نهاد حکومت افغانستان درباره شروع مذاکرات بیان شد یک این که وزارت خارجه از شروع زودهنگام گفت‌وگوها و رفع موانع سخن گفت، اما سخنگویان مشاور امنیت ملی و ارگ در صحبت‌های جداگانه‌ای روی پیش‌شرط حکومت افغانستان مبنی بر رهایی کماندوها تاکید کردند.

روزنامه به اساس معلومات خود نوشته که هرچند هنوز خبر رسمی از جانب حکومت در این زمینه نشر نشده است، اما گفته می‌شود حکومت افغانستان شمار دیگری از زندانیان طالبان را آزاد کرده است.

نویسنده با اظهار خوشبینی در پایان مطلب اش نوشته، طوری که دیده می‌شود بن‌بست شکسته است و ما باید به زودی شاهد روشن شدن زمان شروع مذاکرات میان افغانان باشیم.

  • آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که مشاور شورای امنیت امریکا در یک تماس تیلفونی با رئیس جمهور محمد اشرف غنی بر آغاز بی‌درنگ گفت‌وگوها میان افغانان تاکید کرده است.

نویسنده به نقل از برخی کاربران شبکه های اجتماعی نوشته که مشاور شورای امنیت ملی امریکا از آقای غنی خواسته است که در کار شورای ملی مصالحه دخالت نکند و به داکتر عبدالله عبدالله اجازه بدهد که کار شورای مصالحه را خودش بدون دخالت و فرمان به پیش ببرد، اما این خبر از سوی منابع مستقل تا اکنون تأیید نشده است.

آرمان ملی نوشته که پس از فرمان آقای غنی در مورد ترکیب اعضای شورای مصالحه ملی، بازهم اختلاف ها میان رهبران سیاسی نمایان شده اند و این شخصیت ها یکی پی دیگر از عضویت شورای مصالحه ملی شانه خالی کرده اند.

نویسنده تاکید کرده که با درنظرداشت این اختلاف‌ها، امریکا مجبور گردید که بار دگر رهبران افغانستان را نصیحت پدرانه کند.

XS
SM
MD
LG