لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

پرورش و تولید سمارق از سوی زنان در بدخشان


خانمی که درکار پرورش و تولید سمارق هست
خانمی که درکار پرورش و تولید سمارق هست

به تازگی شماری از زنان صنعت‌کار بدخشان با حمایت مالی یک نهاد خارجی در این ولایت کار پرورش و تولید سمارق را روی دست گرفته اند.

فهیمه سادات ۴۵ساله باشندۀ شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان است.

خانم سادات یک‌تن از زنان پیشه‌ور در بدخشان که از شش سال به‌این‌سو در بخش‌های حرفه، زراعت و صحت مصروف کار است.

او می‌گوید به تازگی یک مرکز تولید سمارق را با حمایت نهاد کمیتۀ ناروی برای افغانستان در شهر فیض آباد ایجاد کرده است.

سمارق در ولایت بدخشان
سمارق در ولایت بدخشان

خانم سادات به رادیوآزادی می‌گوید که‌ تولیدات آن‌ها در بدخشان، متقاضیان بی‌شماری پیدا کرده است و در تلاش اند که با توسعۀ این مرکز و افزایش تولیدات شان، نیازهای بازار را از ناحیۀ کمبود سمارق برطرف نمایند.

فهیمه سادات می‌گوید: "ما برای مدت شش ماه در دفتر ناروی در بخش تولید سمارق آموزش دیدیم. بعداً ما در ساحه رفتیم در ۷۵ خانه کار تولید سمارق را بگونه عملی انجام دادیم و فعلاً کشت سمارق را بگونه درست تولید می‌کنیم. فعلاً همرایم ده زن کار می‌کند، چند ماه قبل در دفتر پیشه‌وران سمارق کشت کردم و سه حاصل رد در رد گرفتم."

خانم‌های صنعت‌کاری که در بدخشان در کار پرورش سمارق هستند
خانم‌های صنعت‌کاری که در بدخشان در کار پرورش سمارق هستند

این خانم صنعت‌کار بدخشانی زمینه کار را برای ده زن این ولایت در بخش تولید سمارق فراهم کرده است.

شهلا، از جمله ده زن کارگر در این مرکز تولید سمارق است.

شهلا می‌گوید که او و دیگر همکارانش با فعالیت در این مرکز در آمد خوبی دارند و از این طریق توانسته اند که در بهبود اقتصاد خانواده‌های شان یاری نمایند.

شهلا، می‌افزاید که تولیدات آن‌ها افزون در بدخشان در بیرون از این ولایت نیز بازار خوبی پیدا کرده و آنان بخش بزرگ از نیازمندی‌های زندگی شان را از طریق فروش سمارق تولید شده در این مرکز تأمین می‌نمایند.

سمارق در ولایت بدخشان
سمارق در ولایت بدخشان

خانم شهلا می‌گوید: "مه مدت یک سال می‌شود که همراه استاد فهیمه در بخش تولید سمارق کار می‌کنم. استاد فهیمه از درآمد فروش سمارق به ما ماهانه معاش می‌دهد. ما از مدرک عاید ماهانه مان در روزگار سهم می‌گریم و بخوبی روز ما پیش می‌رود."

از سویی هم مسئولان ادرۀ امور زنان بدخشان هم می‌گویند که این اداره در همکاری با نهادهای کمک کننده تلاش کرده است تا فرصت‌های کاری خوبی را برای زنان فراهم نماید و آنان را به بازار کار معرفی نمایند.

آلینا غیاثی، رئیس امور زنان بدخشان به رادیوآزادی می‌گوید که شماری از زنان صنعت کار بدخشانی ضمن تولید سمارق، در این اواخر در بخش‌های پروسس لبنیات، صنایع دستی و کشاورزی فعالیت‌های چشم‌گیر دارند.

سمارق در ولایت بدخشان
سمارق در ولایت بدخشان

بانو آلینا غیاثی رئیس امور زنان بدخشان می‌گوید: "این خانم‌ها عملاً سمارق تولید می‌کنند و رضایت مردم را بدست آورند، این خانم‌ها گذشته از این‌که در بازارهای بدخشان سمارق را بفروش می‌رسانند به بیرون از ولایت نیز صادر می‌کنند، در نمایشگاهی که در سطح ولایت و مرکز می‌شود، سمارق شان‌را به فروش می‌رسانند. "

زنان پیشه‌ور در بدخشان می‌گویند که در صورتی که از پیشۀ آن‌ها توسط نهادهای حکومتی و غیرحکومتی حمایت صورت گیرد، می‌توانند که افزون بر رفع نیازهای زندگی شخصی خود و کاریابی به دیگر زنان در توسعۀ اقتصاد محلی نیز کارهای ثمر بخشی را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG