لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

ولسی جرگه بار دیگر برنامه دسترخوان ملی را رد کرد 


آرشیف، اعضای ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، اعضای ولسی جرگه افغانستان

حکومت افغانستان بر اجرای برنامه دسترخوان ملی تاکید می‌کند، اما هیئت اداری ولسی جرگه این برنامه را غیر شفاف خوانده و آن را یکبار دیگر رد کرده است.

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که به دلیل تعطیلات تابستانی شورای ملی به تازگی مصوبه‌ای را صادر کرده و به وزارت مالیه اطلاع داده است که برنامه دسترخوان ملی باید عملی نشود.

اسدالله شهباز منشی ولسی جرگه افغانستان
اسدالله شهباز منشی ولسی جرگه افغانستان

اسدالله شهباز منشی این جرگه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که برنامه دسترخوان ملی زمینه‌ساز فساد است و ولسی جرگه نخواهد گذاشت که این برنامه اجرا شود: "هیئت اداری یکبار دیگر مصوبه صادر کرده که برنامه دسترخوان ملی از سوی ولسی جرگه رد است. اگر این برنامه عملی می‌شود خلاف قانون است. به گونه خاص از وزارت مالیه خواستیم که از تطبیق این برنامه غیرقانونی جلوگیری کند. از لحاظ قانونی چون ولسی جرگه این برنامه را رد کرده پس باید حکومت آن را تطبیق نکند."

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان سه‌شنبه گذشته سند مالی برنامه دسترخوان ملی را امضا کرد.

آقای غنی گفته است که این برنامه چهار و نیم میلیون خانواده را در چهار شهر، ۱۹ مرکز ولایت‌ و ۳۵۸ ولسوالی در دو مرحله زیر پوشش قرار خواهد داد.

ریاست جمهوری افغانستان هدف این برنامه را کمک‌رسانی به خانواده‌های نیازمند در دوران همه‌گیری ویروس کرونا گفته است.

شمروزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
شمروزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

در همین حال شمروزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که این وزارت مطابق صلاحیت قانونی و اصولنامه بودجه ملی تغییرات در پروژه‌ها را تا هفت روز به شورای ملی گزارش می‌دهد.

آقای مسجدی می‌گوید که سند فنی دسترخوان ملی امضا شده و به‌زودی ممکن به ولسی جرگه فرستاده خواهد شد: "در مورد دسترخوان ملی تقریباً سه روز پیش سند تخنیکی این برنامه از سوی سرپرست وزارت مالیه امضا شد. چون این برنامه از سوی کمک‌کنندگان تمویل می‌شود پس وزارت مالیه تغییرات را به منظور آگاهی شورای ملی در جریان این هفته و یا روز شنبه هفته آینده می‌فرستد."

برنامه دسترخوان ملی با هزینه ۲۸۰ میلیون دالر کمک بانک جهانی اجرا می‌شود. این برنامه را رئیس جمهوری افغانستان در ۲۸ ماه سرطان به راه انداخت.

اما ولسی جرگه افغانستان این برنامه را غیر شفاف خواند و در اوایل ماه اسد در نشست فوق‌العاده آن را رد کرد.

این جرگه تاکید کرده بود که بهتر است از پول برنامه دسترخوان ملی جاده، کلینیک و بند ساخته شود.

XS
SM
MD
LG